המהפכה החוקתית וחוקי היסוד לאור חוק ההסדרים במגזר החקלאי

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא. 3
הרקע
לחוק ההסדרים במגזר החקלאי המשפחתי 4
רקע. 4
חוק גל. 6
מנגנון הפעילות במסגרת חוק גל. 6
ההליכים בפני המשקם. 7
התייחסות פסיקת בתי המשפט להגדרת המנגנון בחוק גל. 9
הגדרת הגופים הנכללים במסגרת חוק גל. 9
הגדרתו של חוב במסגרת חוק גל. 12
ההפרדה בין חובות האגודה לחובות חבריה. 14
חוקה, חוקי יסוד ואקטיביזם שיפוטי 17
חוק גל ועניין מזרחי 17
השפעתו של עניין מזרחי ומהפכה החוקתית בפסיקה מאוחרת. 22
סיכום.
5 ביבליוגרפיה. 27
מבוא
חוק גל, כהגדרתו להלן, חוקק בתחילת שנות התשעים של המאה ה- 20 לנוכח משבר עמוק שנתגלע במגזר החקלאי. המגזר החקלאי מורכב בעיקרו ממושבים, קיבוצים והחברים בהם, והתאפיין בהתאגדויות במסגרת אגודות שיתופיות. דא עקא, הכדאיות הכלכלית של המגזר החקלאי הינה מוטלת בספק ושנים רבות של התנהלות לא כלכלית גרמו לצמיחה עקבית בחובות העוסקים בחקלאות, עד לרמה שברור היה כי הענף כולו נמצא על סף קריסה. מכיוון שנראה כי הריבון ראה אינטרס ציבורי בשמירה על המגזר החקלאי כמגזר מתפקד, נעשו במהלך השנים ניסיונות רבים לשמור על הקיום של המגזר החקלאי וניסיונות לשקמו, כשהתפיסה הרווחת הינה כי יש לשקם את המגזר ולא להביא לייבושו.
אחד משיאי הניסיונות לחלץ את המגזר החקלאי מהמשבר הינו חקיקת חוק גל שביקש ליצור מעיין מנגנון המקביל למנגנון של פשיטת רגל וחדלות פירעון, במסגרתו ימונה "משקם" שניתן להקביל את פעולתו לפעילות כונס נכסים ומפרק, אלא שהמשקם ממונה לא על מנת לפרק ולסיים את הפעילות החקלאית, אלא על מנת לבחון עד כמה ניכרים הקשיים הכספיים של החקלאי ולקבוע על כמה מהחובות שלו למחוק. קרי, המשמעות של חוק גל הינה לבחון את הקשיים הכלכליים של החקלאי ולמחוק את חובותיו לצדדים שלישיים בהתאם. הלכה למעשה, חוק גל הביא למחיקת חובות של מיליארדי שקלים, שמטבע הדברים, רובם היו כלפי הבנקים אשר מימנו את פעילות המגזר החקלאי. לנוכח האמור, ניכר כי חוק גל היה ועודנו חוק פוגעני במיוחד כלפי צדדים שלישיים להם חייב המגזר החקלאי כספים, אשר החובות אליהם נמחקו במסגרת החקיקה, ואלו ספגו הפסדים ניכרים.
על כן, אין זה מפתיע כי חוק גל היווה מושא לפסק דין בעניין מזרחי, כהגדרתו להלן, אשר הגדיר מחדש את מרקם החקיקה ומדרג החקיקה במדינת ישראל בבוחנו האם בית המשפט רשאי לבטל חקיקה הנוגדת את חוקי היסוד, וכפועל יוצא בחינה מהוא מעמדם של חוקי היסוד במדינת ישראל.
במסגרת סמינריון זה אבקש לגעת בשני נושאים עיקריים: ראשית, אבקש לבחון את המנגנון שנקבע במסגרת חוק גל, כיצד החוק ביקש לשקם את המגזר החקלאי וכיצד פירשו בתי המשפט אספקטים שונים במסגרת החוק. יאמר כי כבר בשלב זה אעמוד על המשמעויות החוקתיות של חוק גל אשר שזורות בפסיקת בית המשפט בבואו לפרש את חוק גל. שנית, אבקש לבחון את ההשפעה של חוק גל על תהליך שיקרא מאוחר יותר "המהפכה החוקתית", וזאת לאור פסק הדין בעניין מזרחי.