חיבור סמינריוני בנושא "הדרך בה היה צריך לפרש מלכתחילה את הגדרת איגוד מקרקעין המופיע בחוק מיסוי מקרקעין (מס שבח ורכישה) התשכ"ג-1963".

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2023
מספר מילים 12177
מספר מקורות 83

תקציר העבודה

הגדרת המונח "איגוד מקרקעין" מופיע בס' 1 (קרי ס' ההגדרות) לחוק מיסוי מקרקעין (להלן "החוק") (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963* (פרק ראשון: פרשנות).
הס' מנוסח בצורה לקונית אשר יכולה להשתמע לכמה פנים ולשונו של הס' הינה כדלקמן: "איגוד שכל נכסיו, במישרין או בעקיפין, הם זכויות במקרקעין, למעט איגוד שהזכויות בו רשומות למסחר בבורסה כהגדרתה בפקודה ולמעט קרן להשקעות במקרקעין כהגדרתה בסעיף 64א2 לפקודה, בתקופה שעד למועד הרישום למסחר בבורסה כהגדרתו בסעיף 64א3(א)(2) לפקודה, ובלבד שמניותיה נרשמו למסחר בבורסה כאמור באותו סעיף; ולעניין זה לא יראו כנכסיו של האיגוד – מזומנים, מניות, איגרות חוב, ניירות ערך אחרים, ומיטלטלין, שאינם משמשים לאיגוד לייצור הכנסתו, או שהם משמשים לייצור הכנסתו אולם לדעת המנהל הם טפלים למטרות העיקריות של האיגוד המבוצעות למעשה ולא בדרך ארעית;".
הס' הנ"ל הגיע כפתרון לבעיה אשר היוותה חור בחקיקה בחוק הישן וכדרך התמודדות עם תופעת חברות "גוש חלקה" שפקדה את ישראל בשנות ה-40 עד לתקופת הרפורמה של תיקון 50 שטיפלה בתופעה זו, אזי מה הן בעצם "חברות גוש חלקה?" – חברות "גוש חלקה" היו תופעה של שלהי שנות ה-40 ותחילת שנות ה-50 בה קבלנים היו רושמים בנייני מגורים כחברה ולא כבית משותף כדי לחמוק מתשלום המיסים הכרוכים במכירת דירות אשר ערכן היה "מקופל" בתוך מניות , אזי הקבלן היה רושם את הבניין כ"חברת גוש חלקה" (אפשר היה לראות הרבה חב' גוש חלקה בע"מ היו רשומות ברשומים של רשם החברות) ומוכר מניות אשר גילמו בתוכן את הזכויות בדירות בבניין שנרשם תחת ההגדרה "חב' גוש חלקה" (וכן היה מקבל ח.פ. על החברה הנ"ל) (קרי אותו רוכש היה מקבל בתמורה לתשלומו מניות המגלמות את ערך הנכס).