חג סוכות משמעותו של החג ואופיו

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 8116
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תקציר חג סוכות משמעותו של החג ואופיו עבודה זו הוגשה במסגרת לימודי תואר שני ועסקה באופיו של חג סוכות על-פי המקומות בהם הוא מופיע בתורה.
העבודה קיבלה ציון 85
המצווה לחוג את חג הסוכות אמורה בארבע רשימות החגים במקרא:
1.       שמות כג, 17-14: "…וְחַג הָאָסִף בְּצֵאת הַשָּׁנָה, בְּאָסְפְּךָ אֶת מַעֲשֶׂיךָ מִן-הַשָּׂדֶה…".
2.       שמות לד, 24-18:  "-וְחַג, הָאָסִיף תְּקוּפַת, הַשָּׁנָה…".
3.       ויקרא כג, 43-33: "…בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם, לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה, חַג הַסֻּכּוֹת שִׁבְעַת יָמִים, לַה'… אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, בְּאָסְפְּכֶם אֶת-תְּבוּאַת הָאָרֶץ… בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ, שִׁבְעַת יָמִים; כָּל-הָאֶזְרָח, בְּיִשְׂרָאֵל, יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם, כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל…"
4 .       דברים, טז, 17-13: "חַג הַסֻּכֹּת תַּעֲשֶׂה לְךָ, שִׁבְעַת יָמִים:  בְּאָסְפְּךָ–מִגָּרְנְךָ, וּמִיִּקְבֶךָ… שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל-זְכוּרְךָ אֶת-פְּנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ…חַג הַמַּצּוֹת וּבְחַג הַשָּׁבֻעוֹת, וּבְחַג הַסֻּכּוֹת-" בארבעת המקורות הללו חג הסוכות מוזכר אחרון, ובארבעתן מוזכר החג בעונת האסיף. השם חג האסיף נאמר רק בשתי מקומות הראשונים ברשימה לעיל, וחג סוכות בשתי המקומות האחרונים. ברשימות הללו, ישנו פירוט של מועד החג, תקופת השנה, משך הזמן שיש לחגוג את החג ומה שיש לקחת בחג (ארבעת המינים). מקורות חשובים נוספים במקרא לחג הסוכות:
ספר זכריה פרק יד, הנביא מתאר מלחמה עתידית על ירושלים שלאחריה יחוגו כל העמים את חג הסוכות, ובספר נחמיה פרק ח', שם מתואר תהליך התוודעותו של עם ישראל לחוקי התורה, לאחר שובו מגלות בבל. בספר יחזקאל (מה,
5 ) חג סוכות מכונה סתם בשם בחג: "בשביעי בחמישה עשר יום לחודש בחג…", ובספר ויקרא (כג, 39) הוא מכונה בשם חג ה': "אך בחמישה עשר יום לחודש השביעי… תחוגו את חג ה'…", בלשון חכמים הוא נקרא חג סתם.
כמו-כן, הוא מכונה כך במקומות נוספים ובספרים היסטוריים במקרא (שנרחיב את הדיון על כך בהמשך). הזכרת החג במקרא ארבע פעמים בשמות שונים – "אסיף" ו"סוכות", ובמקומות נוספים כסתם "החג", כמו-כן, תיאור החג בספר נחמיה וזכריה מעלה מספר שאלות וביניהם את השאלה העיקרית שעליה נדון בעבודה זו:
מהו אופיו המקורי של חג הסוכות?
בעבודה זו אחקור את משמעותו, מהותו ואופיו של החג עפ"י מקורות, מחקרים ופרשנים שונים. בפרק הבא נחקור את המשמעות של החג כפי שמופיע בכל מקור שציינתי לעיל ובמקורות נוספים במקרא על-פי הפרשנים השונים.
תוכן העניינים
נושא                                                                                                                                              עמוד מבוא …         1
פרק 1: מקורו של החג במקרא –.       8-2
— מקורות נוספים במקרא שחג סוכות מוזכר       4-3
— התפתחות החג לפי המקורות במקרא -..       6-4
— משמעות החג מבחינה חקלאית, לאומית והיסטורית .       8-6
פרק 2: פשוטו של ההסבר ההיסטורי לחג "סוכות" –.      12-9
— שם של מקום – ויסעו מסוכות ..      10-9
— מבנים ארעיים —     12-10 פרק 3:
ארבעת המינים -..     19-13
— פירוש סוגי המינים שהוצעו על-ידי הפרשנים –.        14
— לקיחת המינים לשם מה? —     משפטים-14
— הסתירה בין ארבעת המינים המופעים בספר ויקרא לכתוב בספר נחמיה ..     17-16
— בעיות ופתרונן אצל פרשנים שונים —     19-17
פרק
4 : שמיני עצרת –.     23-20 — מה מייחד את שמיני עצרת כחג רגיל בפני עצמו? -.     21-20 — מנהגי שמיני עצרת …     22-21
— חוקת העצרת לפי אה"ק ותו"כ .     23-22
סיכום .        24
ביבליוגרפיה   –       
5