הקשר בין השפעת פרסומות על ילדים לבין התנהגות הקנייה שלהם כתוצאה מכך.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 2262
מספר מקורות 9

תקציר העבודה

עבודה פרה סמינריון הקשר בין השפעת פרסומות על  ילדים לבין התנהגות הקנייה שלהם כתוצאה מכך.
שנה: 2011
תוכן עניינים:
1.      מבוא .    3
2 .      השערת המחקר ושיטות המחקר -…  4
3 .      סקירת ספרות ..    5-9
3 .1.   תקנות בישראל לגבי פרסומת ודרכי שיווק המכוונים לקטינים -…  5
3 .2.   הקשר בין גיל הילד להבנת הפרסומת             6-7
3 .3.   האם קיים קשר בין פרסומות לבין התנהגות הקניה בקרב הילדים ובני משפחתם ? .. 8-9
4 .      סיכום –…     10 5.      רשימת ביבליוגרפיה  -…   11
6 .      נספחים –..    12
6 .1.    נספח א' –12
מבוא
עולם הפרסום משתנה במהירות ככל שהזמן עובר והתחרות על תודעת הצרכן הולכת וגוברת בעוד שיחס הצרכן למסרים הפרסומיים יורד.
מטרתו העיקרית של פרסום הנה להשפיע על תהליך קבלת ההחלטות של הצרכן תוך יצירת הנעה לפעולה כלומר רכישת המוצר. פרסומות שמציעות מוצרים כמו חטיפים, צעצועים, עוגיות, מזון מהיר וכו', הן פרסומות  המנסות להתמקד בילדים, על מנת להניע אותם לנסות מותגים חדשים ולקנות יותר. (Pankaj Priya & Rajat Kanti Baisya, 2010) .
  עולם הפרסום הוא עולם מלא ילדים. הילדים כך מסתבר הם ידידיו הטובים של פרסומאי.ילדים זוכרים פרסומות, אוהבים אותן וככל הנראה גם מושפעים מהן. שיווק נכון יכול להפוך את הילד לנציגו הקבוע של המשווק במשק הבית, נציג אשר נוטל חלק בקבלת ההחלטות הרכישה של הוריו ואף מתמחה בהשגת רצונו. ילדים מסוגלים להתחנן, לנדנד ולהציק להוריהם במטרה להשיג את המוצר שבו חשקה נפשם. השפעתם היא בבחינת זהב טהור למשווק החכם.
כחלק מתהליך הפרסום עולה הרבה פעמים השאלה מה מותר ומה אסור בפרסום, אך השאלה היא לא רק שאלה משפטית אלא גם אתית ומקצועית. המחוקק קבע לעניין זה תקנות מיוחדות שכל מטרתן למנוע השפעה מניפולטיבית על קטינים. התקנות קובעות כי הפרסום תהיה תואמת ערכים חיובים כגון אדיבות סובלנות אחווה וכו'. אסור לעודד קטינים לשכנע את הוריהם או להפציר בהם לרכוש עבורם את המוצר ואסור לכול בפרסום רמזים מיניים. ספק רב אם חלק ניכר מהפרסומות הפונות לילדים עומדות בכללים אלה.
מטרת עבודה זו היא לבצע סקירה ספרותית בה ננתח את הקשר בין השפעת פרסומות על ילדים לבין  התנהגות הקנייה שלהם כתוצאה מכך.
כפי שניתן ללמוד ממטרת העבודה, לפנינו 2 משתנים: משתנה בל"ת חשיפת הילדים לפרסומות המיועדות לילדים משתנה תלוי – השפעת הפרסומת על התנהגות הקנייה שלהם. השערת המחקר שלי היא כי ישנו קשר ברור בין פרסומות שילדים נחשפים אליהם לבין התנהגות הקניה של הילדים, כלומר ילדים יעדיפו ויבקשו לצרוך יותר מוצרים שהם ראו בפרסומות בטלוויזיה לעומת מוצרים שלא נחשפו אליהם בפרסומת שיטת המחקר: סקירה ספרותית של מספר מאמרים מחקריים שפורסמו בשנים האחרונות ועוסקים בנושא. במהלך המחקר קראתי חומר רב אך בשל היקף העבודה התבססתי על מספר קטן של מאמרים שנתן מענה לשאלת המחקר אותה ביקשתי לבדוק.
סקירת הספרות תאפשר להבין את היסודות התיאורטיים שעליהם ביססתי את רציונל המחקר.  הסיבה לבחירת נושא זה וההתמקדות בילדים היא מכוון שאני רואה יותר ויותר את ההשפעה שיש לטלוויזיה בשנים האחרונות על ילדים בסביבתי וכאשר מדובר בפרסומות ברוב המקרים ההורים שאני מכירה נשברים וקונים לילד את הפריט המבוקש.