סמינריון אבחנה בין פלילי לאזרחי בעת תכנון מס

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 12050

תקציר העבודה

אבחנה בין פלילי לאזרחי בעת תכנון מס מבוא:
פקודת מס הכנסה בישראל מטפלת בעסקה מלאכותית באמצעות סעיף 86 לפקודת מס הכנסה הקובע: " 86. (א) היה פקיד השומה סבור, כי עסקה פלונית המפחיתה, או העלולה להפחית, את סכום המס המשתלם על ידי אדם פלוני היא מלאכותית או בדויה, או שהסבה פלונית אינה מופעלת למעשה, או כי אחת ממטרותיה העקריות של עסקה פלונית היא הימנעות ממס או הפחתת מס בלתי נאותות, רשאי הוא להתעלם מן העסקה או מן ההסבה, והאדם הנוגע בדבר יהא נישום לפי זה.
הימנעות ממס או הפחתת מס ניתן לראותן כבלתי נאותות אפילו אינן נוגדות את החוק." מטרתו של הסעיף היא לקבוע את גבולות תכנון המס על ידי איזון בין שני עקרונות נוגדים: זכות הנישום לתכנון מס, והצורך החברתי בהגבלת תכנון זה.
העילה המרכזית לפי סעיף 86 לפקודת מס הכנסה היא עילת "העסקה המלאכותית", ולצידה מתקיימות גם עילת "העסקה הבדויה", עילת "ההסבה הבלתי מופעלת" ועילת "הימנעות ממס או הפחתת המס הבלתי נאותה". המבחן המשפטי שנקבע לזהוי- העסקה, הוא המהות הכלכלית – תוכן העיסקה. התנאי המקדים להחלת אחת העילות המנויות מעלה הוא כי המדובר בעסקה המפחיתה או העלולה להפחית את החבות במס. תנאי זה מתקיים כששיעור המס על מכירת מוניטין, לדוגמה, נמוך  משיעור המס על מכירת מניות. בהתקיים התנאי כאמור, רשאי פקיד השומה להתעלם מהעסקה אם מתקיימת אחת העילות האנטי תכנוניות הנזכרות.   תכנון מס (או הימנעות ממס) הוא שימוש באמצעים חוקיים להפחתת חבות המס. בהינתן אפשרויות שונות לביצוע פעולה מסוימת, מתכנן המס משווה בין תוצאות המס של דרכי הפעולה במטרה לבחור את דרך הפעולה שתניב את תוצאות המס הטובות ביותר עבורו.
הדרכים להימנעות ולהפחתת מס רבות הן שונות ומגוונות. כך ניתן, למשל,   להיעזר בתאגיד  או בחברה עם אחריות  מוגבלת, ולחסות תחת עקרון האישיות המשפטית הנפרדת, על מנת  להעתיק ולהעביר הכנסה למקור שאינו חס במס, ניתן להסב הכנסה, להעתיקה. כן  אפשר לנסות ולהציג עסקה במסמכים המשקפים אותה באופן שונה מטיבה  האמיתי. סמינריון זה יעסוק בהבחנה שבין ההימנעות הלגיטימית לבין התחמקות אסורה מתשלום המס. ראש הפרק הראשון, יעסוק בהגדרה המשפטית למושג "תכנון מס" זאת על דרך הצגת המושג ועקרונותיו. ראש הפרק השני, תכליתו ההבחנה בין תכנון מס לגיטימי לעבירה פלילית, יעסוק בשאלות הבאות: מה בין התחמקות ממס להימנעות ממס ; מתי תשלול הסתמכות על ייעוץ משפטי קיומו של יסוד נפשי של כוונה להתחמק ממס; מה בין עסקה מלאכותית, עסקה בדויה ותכנון מס לגיטימי ; מה בין מודעות ועירנות לשיקולי מס לבין המודעות לחבות במס. ראש פרק זה יסקור את התפתחות הפסיקה כפי שבאה לידי ביטוי בענין פרומדיקו. ראש הפרק השלישי, תכליתו פרשנותו של פסק הדין בענין פרומדיקו, כפי שבאה לידי ביטוי בפסיקה מאוחרת יותר. בין היתר, יעסוק ראש פרק זה בהגדרת תכנון מס לגיטימי לאחר פסק הדין בענין פרומדיקו וסקירת הפסיקה המאוחרת לפסק הדין הזה והעקרונות המנחים לתכנון מס לגיטימי כפי שהינן היום. ראש פרק הרביעי- יעסוק בסיכום ההלכות לעיל והמסקנות לגבי תכנון מס לגיטימי כהגדרתו בפסיקה ובחוק.