חיזבאללה – ביטויי גרילה וטרור

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 16828
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

"חיזבאללה" – ביטויי גרילה וטרור במסגרת הקורס – מלחמה ואסטרטגיה נובמבר 2007
תוכן ·         מבוא –. 3
חלק ראשון – רקע תיאורטי ·         צבא סדיר – 4
·         לוחמה זעירה 6
·         לוחמת גרילה –… 10 ·         לוחמת טרור –… 17
חלק שני – חיזבאללה ·         רקע היסטורי, אידיאולוגיה, מאפייני פעילותו ומנגנון ההפעלה העומד מאחוריו– 21
·         מבנה הארגון –… 30 ·         לבנון כזירת פעילות צבאית של הארגון -. 35
·         חיזבטללה ארגון טרור חובק עולם –.. 36
·         צורת הלחימה של צה"ל מול החיזבאללה … 41
·         יחידת "אגוז" – דוגמא ללחימה זעירה של צה"ל — 46
חלק שלישי – סיכום ·         דיון משווה בפעילות חיזבאללה .. 47
·         סיכום ומסקנות — 52
·         בדיקת השערה — 53
·         ביבליוגרפיה 54
·         נספח 1 – פעולות הטרור של חיזבאללה לאורך השנים 57
מבוא
מלחמת לבנון השנייה, שהתרחשה בקיץ 2006, הציגה מול מדינת ישראל אויב מסוג חדש. המפתיע הוא, שהאויב הזה הינו מוכר זה זמן רב, אך כקוסם ששולף שפן, שלף אותו אויב ארסנל רקטות קרקע-קרקע ששיתק למשך חודש ימים את כל צפונה של מדינת ישראל. מדינת ישראל לא ציפתה לכך. אותו אויב שהופיע בעבר בדמותם של קבוצת לוחמים מצומצמת, החותרת למגע אש עם חיילי צה"ל בדרום לבנון, הפכה לענק שראוי לייחס לו משקל הולם. חיזבאללה הינו ארגון שיעי דתי, פוליטי וצבאי בלבנון ועיקר פעילותו הצבאית של הארגון מסתכם בפעולות גרילה וטרור נגד מטרות ישראליות. שש מדינות, ובהן ישראל, ארצות הברית ובריטניה מגדירות אותו כארגון טרור.
בעבודה זו אנסה להשיב על שאלת המחקר שלי שבאה לנסות ולבחון ולאפיין את ארגון החיזבאללה בהתאם לפרמטרים השונים המאפיינים את לוחמת הטרור ולוחמת הגרילה.
לצורך מענה על השאלה, יש הכרח להכיר באופן כללי את מאפייני לוחמת הגרילה והטרור  ואת מאפייניו של ארגון זה, אפיון החיזבאללה יבוצע תוך כדי דיון בשורשיו ומטרותיו של ארגון החיזבאללה, תוך התמקדות ברקע ההיסטורי, אידיאולוגיה והמבנה שלו.
תת מחקר נוסף בשאלה שלי הוא באיזו מידה צה"ל אכן לוקח בחשבון את הפרמטרים של גרילה או טרור שבאים לידי ביטוי בארגון החיזבאללה והאם הוא פועל על פיהם, כאשר מקרה המבחן יהיה יחידת אגוז. חשוב להבין, חיזבאללה היא מסגרת על, המלכדת בתוכה ארגונים, קבוצות ואנשי דת שיעיים. אין הוא מהווה רק ארגון טרור או גרילה, אלא מהווה גם תנועה אסלאמית-לבנונית, הפועלת כתנועה חברתית ופוליטית. היא מחזיקה בנוסף מיליציה חמושה, המהווה אמצעי להשגת מטרותיה. העבודה מחולקת לשלושה חלקים: חלק ראשון ובו רקע תיאורטי המסביר מהו ארגון גרילה וארגון טרור. חלק שני ובו פירוט על ארגון החיזבאללה, רקע היסטורי, אידיאולוגיה והמבנה שלו, המאפיינים של הלוחמה הזעירה שבאים לידי ביטוי בארגון וכן התמודדותו של צה"ל עם ארגון זה. החלק השלישי עוסק בדיון משווה בפעילות החיזבאללה ובדיקת ההשערה וכולל בתוכו סיכום ומסקנות.