הבדלים בין המינים במוכנות לכיתה א'

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 8851
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

בס"ד הבדלים בין המינים במוכנות לכיתה א' עבודת גמר של הבוגרות :
העבודה מוגשת לשם מילוי חלקי של הדרישות לשם קבלת התואר B.ED בחינוך                                                   אלול התשס"ט                                                                                            אוגוסט 2009
בס"ד תקציר ההבדלים בין המינים הם בחלקם הבדלים מולדים כלומר גנטיים ובחלקם סביבתיים מושפעים מציפיות סביבתיות שונות ומיחס שונה במעט של הסביבה כלפי בנים ובנות . (להב,2007) בשל ההבדלים בין  בנים לבנות חוקרים מסוימים מצדדים בחינוך חד מיני לעומת זאת חוקרים אחרים טוענים שקיימת עדיפות לחינוך מעורב .
משני המינים בנים ובנות בגני חובה נדרשת רמת בשלות מסוימת בתחומי ההתפתחות השונים בשלות זו מכונה "מוכנות לכיתה א' ".
מחקרים שונים בדקו את ההבדלים בין בנים לבנות במוכנות לכיתה א' ,סקירת הספרות המחקרית מצביעה על הבדלים מסוימים בתחום הנ"ל.
בעבודה זו מובא חקר מקרה שמטרתו לבדוק האם קיימים הבדלים בין המינים בתחומי ההתפתחות השונים , סקירת הספרות המחקרית מצביעה על כך שקיימים הבדלים המתבטאים גם בגיל הרך.
בחקר זה הושווה גן בנים (נפרד) לגן מעורב (בנים ובנות) הועבר שאלון בנושא המוכנות לכיתה א' לילדי שני הגנים. מתוך בדיקת הממצאים נראה כי בתחום הלשון לא היו הבדלים בין ילדי הגן המעורב לבין גן הבנים (P> 0.05) גם בתחום החשבון לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות (P>0.05), אולם, במוטוריקה עדינה, מוטוריקה גסה, בשלות רגשית וכן במכלול המוכנויות קיימים הבדלים מובהקים בין הקבוצות (P<0.05). בהשוואה בין בנים לבנות השוהים באותו גן מעורב נראה שקיימים הבדלים בשלושה תחומים מתוך חמשה שנבדקו, בלשון, מוטוריקה עדינה, ובשלות רגשית (P<0.05), אולם בתחום החשבון והמוטוריקה גסה לא נמצאו הבדלים מובהקים (P>0.05) בבדיקת הבדלי המוכנות בין בנים השוהים בגן נפרד לבנים השוהים בגן מעורב נראה שלא קיימים הבדלים מובהקים  בין הקבוצות בכל התחומים (P>0.05) תוכן העניינים
הקדמה 5
מבוא
..6
פרק א' ההבדלים בין המינים .7
פרק ב' מוכנות לכיתה א' -13
פרק ג' הבדלים בין המינים במוכנות לכיתה א' -..17
חקר מקרה –21
מבוא
למחקר השדה –.21
שיטת המחקר -22
ממצאים   –26
דיון ומסקנות -34
סיכום 37
בביליוגרפיה -38
הקדמה "הבדלים בין המינים במוכנות לכיתה א'" הוא נושא קרוב לליבנו בשל היותנו גננות בגני חובה, נושא זה נבחר על ידינו מפאת החשיבות הרבה שאנו מיחסות לתחומי המוכנות השונים אשר להם השפעה ניכרת על הסתגלותו הלימודית והחברתית של הילד בבית הספר.
זאת ועוד, כיון שלעיתים אנו צופות בהבדלים מסוימים בין בנים לבנות מבחינת דפוסי התנהגות שונים ומבחינת הישגים לימודיים , ראינו לנכון לבדוק את מקורם של ההבדלים והאם ניתן לגשר על הפערים על מנת לאפשר לכל הילדים בגני חובה להגיע לרמת מוכנות טובה .
כמו כן, במשך שנות עבודתנו בגני הילדים נראה היה לנו שקיימים הבדלים בהתנהלות של גן חד מיני לעומת גן מעורב כלומר, קיים שוני בהתנהגות ובהישגים לימודיים של ילדים משני הגנים השונים , על כן נראה היה לנו שיש מקום לבדוק האם קיימים הבדלים בין המינים בתחומי הבשלות השונים והאם ראוי להעדיף גן חד מיני על פני גן מעורב .
אנו תקווה שעבודה זו תסייע ולו במעט לאותם הרוצים להרחיב את ידיעותיהם בתחומים הנ"ל.
מבוא
נושא עבודה זו :"ההבדלים בין המינים  במוכנות לכיתה א'" נבחר עקב היותו נושא חשוב שכן מוכנות לכיתה א' היא הבסיס להצלחת הילד בלימודים בבית הספר, שהרי  בגנים רוכשים הילדים מיומנויות יסודיות שיסייעו להם רבות בקניית החומר הלימודי בשנים הבאות, וכן מפאת היותו נושא מעניין מבחינת סוגית ההבדלים בין המינים, סוגיה זו מעסיקה רבים מהחוקרים הן מהפאן של התפתחות שווה או שונה של שני המינים והן מבחינת  היעילות או לחילופין חוסר היעילות בהפרדה בין הבנים לבנות  .
בעבודה זו נציג את הגדרת המושג: "מין הילד" נתאר את ההבדלים בין המינים מבחינה גנטית ומבחינת מבנה המח השונה בחלקו אצל הבנים והבנות, נתאר את היתרונות והחסרונות של החינוך המעורב והחינוך הנפרד, נגדיר גם את המושג : "מוכנות לכיתה א'" נפרט את תחומי המוכנות השונים ואת הבשלות הנדרשת מילדים כדי לעלות לכיתה א' .
יובאו מחקרים שנעשו בעולם ובארץ בדבר ההבדלים בין המינים בנושא "מוכנות לכיתה א' ", מחקרים רבים מצביעים על הבדלים מולדים והבדלים הנובעים מתוך יחס שונה של הסביבה (להב, 2007) , כמו כן קיימים טיעונים שונים בעד ונגד חינוך חד מיני או לחילופין חינוך מעורב (פרי, 2000), נציג חקר מקרה שנעשה בשני גנים גן א' הוא גן בנים וגן ב' גן מעורב בו שוהים בנים ובנות, חקר זה הועבר באמצעות שאלונים שמטרתם לבדוק את רמת המוכנות של הילדים בגנים השונים . מטרות חקר זה הן לבדוק האם קיימים הבדלים בין ילדי הגן המעורב לילדי גן הבנים במוכנות לכיתה א' כלומר, האם ילדי אחד הגנים מגיע לבשלות טובה יותר , כמו כן חקר זה משווה בין רמת הבשלות של הבנות בגן המעורב לעומת הבנים כשהמסקנות החקר הן האם אחד המינים מגיע לבשלות מוקדמת יותר או אם יש מיומנויות או תחומים מסוימים בהם קיים יתרון לבנים או לבנות,  בנוסף נציג את ההבדלים בין בנים בגן הנפרד לבנים בגן המעורב זאת על מנת להעריך האם סביבה חד מינית מסייעת לבנים להגיע לרמת בשלות טובה יותר.
אנו תקווה שעבודה זו תתרום מעט לאנשי חינוך העובדים עם ילדים בגילאי הבשלות לכיתה א' וכן תסייע במעט לאותם אלה המעוניינים להרחיב את ידיעותיהם בדבר השוני בין המינים בגיל הרך וביתרונות ובחסרונות של חינוך המעורב והנפרד.