עבודה פרה-סמינריונית בנושא: איכות המוצר / השירות כמקור ליתרון תחרותי.

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 92
שנת הגשה 2011
מספר מילים 5621
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

המחלקה לניהול וכלכלה עבודוה פרה-סמינריונית בקורס ניהול אסטרטגי נושא: איכות המוצר / השירות כמקור ליתרון תחרותי תוכן עניינים                                                                               עמוד
1 .      מבוא –…
-3 
2 .      גלובליזציה והשפעתה –
-4
3 .      משאבים, יכולות ויכולות ליבה —
-.5
4 .      בידול ומכריביו -.7
5.      התפתחות המושג "איכות" בעולם המודרני –…8
6 .      מי הוא לקוח מרוצה –…10 7.      ניהול האיכות בארגונים ככלי ליצירת יתרון תחרותי ..11
8 .      יתרון תחרותי וביצועים –14
9.      דיון וסיכום –.משפטים
1 0. רשימת מקורות -16
התנאים בנוף התחרותי של ימינו מגבירים את היריבות התחרותית וחברות רבות נדרשות להתחרות באופן שונה כדי להשיג תחרותיות אסטרטגית ולהרוויח תשואות מעל הממוצע. אופיה הבסיסי של התחרות בענפים בעולם עובר שינוי.
קצב השינוי הולך וגובר ואי אפשר לעצרו. במצב זה מחריפה התחרות על פי עקרונות אלה:
תחרות לייצר ידע חדש ולהקדים את האחרים, תחרות להגן על מוצר קיים או על שוק גיאוגרפי זה או אחר, תחרות לפי יחס מחיר- איכות ועוד בהרבה אופנים שונים. הגורם החשוב ביותר להצלחתה או לכשלונה של פירמה בכל מיגזר שוק ובכל ענף הוא יתרון תחרותי.
זהו הגורם, שבגללו יעדיפו הלקוחות מוצר מסויים על פני מוצרים מתחרים או תחליפיים. התחומים בהם יכול להתהוות יתרון תחרותי הם רבים ומגוונים:ציוד, מותג, מוניטין, ספקים, איכות המוצר ועוד. איכות מוצרים נעשתה נושא אוניברסלי בכלכלה הגלובלית והיא מוסיפה לקבוע את הדינמיקה התחרותית בענפים רבים. אי אפשר להשיג תחרותיות אסטרטגית בלא מוצר או שירות איכותיים. אבל האם רק האיכות קובעת את כללי המשחק והצלחתה של חברה בשוק??
היום, בשווקים הנוכחים, חברות שלא מגדירות כמטרה שלהן שיפור מתמשך, ייאלצו להתמודד עם קשיים ע"מ להתקיים ולהתחרות בסביבה העסקית הנוכחית הסוערת.
לאט לאט הגישה המסורתית ששלטה בעסקים וטענה כי פרודוקטיביות ורווחיות באים ביחס הפוך עם איכות, כלומר מוצר / שירות איכותי פירושו להיכנס לעלויות גבוהות, לצמצם רווחים ולצמצם יעילות, הולכת ונעלמת מן העולם העיסקי.
היום כבר ברור לחברות שפורצות גבולות ורוצות להצליח בשוק העולמי, כי איכות נמוכה – פירושה עלויות גבוהות. שני הדברים ביחד, גלובליזציית השוק וציפיות הצרכן הולכות וגוברות, יוצרים מצב שבו קשה עד בלתי אפשרי לדמיין תאגיד רב לאומי שלא תהיה בו תכנית אחידה לניהול מערכת האיכות או מה שנקרא TQM – Total Quality Management. וזה לבד לא מספיק, כדי להתחרות בהצלחה בנוף התחרותי של המאה ה-21 חייבת החברה לבנות מערך ייחודי של משאבים, כישורים, יכולות ויכולות ליבה.
יכולות ליבה הם התהליכים/מוצרים/לקוחות/ספקים/שירותים – אותם אלמנטים ייחודיים בעלי פוטנציאל גבוה לצמיחה ולרווח. יכולת ליבה מבטאת ייחודיות ומקור כוח ארגוני ומורכבת מסך הלמידה, הכישורים והמיומנויות של פרטים ויחידות בארגון. יכולת לבה מובילה ליצירת ערך מוסף ללקוח; היא ייחודית לארגון וניתן על בסיסה ליצור יכולות, רעיונות, שירותים ומוצרים חדשים.
המעבר מיתרון תחרותי אשר מבוסס על מוצרים ושווקים ליתרון תחרותי המבוסס על יכולות ליבה מודגם בניצחון של היפאנים על תעשיית הרכב האמריקאית.
היפנים פיתחו יכולות ליבה  אשר אפשרה יצור של מכוניות שהתאימו לצרכים המגוונים של פלחי שוק שונים של לקוחות . זאת בהשוואה לאמריקאיים ( "ג'נראל מוטורס" ו"פורד") שבגלל שיטת הייצור ההמונית שלהם נאלצו לייצר רכבים אשר מתאימים לקשת רחבה יותר של צרכנים. ארכיטקטורת ייצור המכוניות היפניות נשענה על קוניסטינטנטיות ,מהירות ויכולת הסתגלות מהירה ומגוון רב יותר של מודלים אשר סיפקו ערך מוסף ללקוח בהשוואה למכוניות האמריקאיות.
היפנים פיתחו יכולת שסיפקה להם יתרון תחרותי  בשוק תעשיית הרכב בהשוואה לאמריקאיים.   עקרונות של ניהול איכות כוללת (TQM ) המיושמים כהלכה, אכן מסעיים לחברות להשיג תחורתיות אסטרטגית ולהרוויח תשואות מעל הממוצע. יישום שיטת ניהול איכות כוללת נועד להשיג שלוש מטרות עיקריות:
הפחתת הזמן הנדרש להצגת מוצרים בשוק, קיצוץ בעלויות ושיפור בשביעות רצון של הלקוחות. שביעות רצון הלקוח יוצרת נאמנות לקוח, אשר בסופו של דבר משפר את הרווחיות של הארגון, הן ע"י הגדלת רכישות חוזרות והורדת עלויות הקשורות בתחומים כגון לקיחת אחריות.
יתרונות ניהול איכות כוללת נוצל בתחילה במגזר התעשייתי בלבד, אך נמצא שיעילותה של השיטה תכליתית לא פחות גם בענפים ציבוריים, ממשלתיים וגם בענפי השירותים כמו בבנקאות, בביטוח, בתי מלון, תיירות נופש, צבא, משטרה, חינוך, אקדמיה ועוד. ההשלכות של ניהול איכות כוללת על עלויות הארגון לטווח ארוך ועל האפשרויות הגלומות בתהליך ניהול איכות נכון להגדלת פלח השוק הן רבות. העבודה תעסוק בנושא, האם איכות המוצר / השרות היא תנאי הכרחי ליישום מוצלח של אסטרטגיית החברה? שאלת המחקר:
האם וכיצד תורמת איכות המוצר  / השירות ליצירת יתרון תחרותי של החברות.
  משתנה בלתי תלוי: איכות המוצר / השירות:
איכות – התאמה לדרישות וציפויות הלקוח. איכות  – זהו מכלול תכונות והמאפיינים של מוצר או שירות המתייחסים ליכולתו לספק צרכים מפורשים או משתמעים.  משתנה תלוי: יתרון תחרותי:
להיות יותר טוב מהמתחרים בהיבטים מסויימים ששווים בעיני הלקוחות, שמגינים על היחידה העסקית וגורמים לרווחיות.