עבודת סיכום בסדנא לכתיבה עיונית עסקית - השפעת מבנה השליטה בחברות הנסחרות בשוק ההון בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1781
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

נושא עבודה זו הינו השפעת מבנה השליטה בחברות הנסחרות בשוק ההון הישראלי בשנים
1 995-2005.
קיימים מספר מבני שליטה מרכזיים החוזרים על עצמם בעולם. מבנה ביזורי אשר בו לא מזוהה בעל שליטה יחיד אלא קבוצות של בעלי מניות הממנים דירקטורים מטעמם אשר בוחרים את הנהלת החברה. מבנה ממשלתי אשר בו הממשלה יכולה למנות מחצית מהדירקטורים או לחילופין היא בעלת השליטה. מבנה משפחתי בו משפחה או גורם יחיד שולט בחברה ובדירקטוריון.
המבנה המשפחתי הוא כנראה הנפוץ ביותר בעולם, ולפי אחת ההערכות כ 90% מכלל החברות בעולם נמצאות במבנה שליטה זה. יש להזכיר כי מדובר בחברות קטנות, בינוניות, גדולות ונסחרות. תיאורית הסוכן טוענת כי החברה המודרנית עשויה לסבול מבעיה של הפרדה בין שליטה לניהול. בעלי המניות מעצם טיבם אינם מנהלים מקצועיים, כך ששכירת מנהלים מקצועיים היא הגיונית עבורם. אך מנהלים אלו ירצו למקסם את התועלת עבורם, למשל באמצעות שכר גבוה יותר. זה עשוי לפגוע ברווחיות ובתועלת לבעלי המניות. לכאורה במבנה שליטה משפחתי אין בעיה כזו, שכן בעלי המניות ירצו להשגיח מקרוב על המנהלים. אך מצד שני, בעלי מניות הרוב יכולים להתבצר בהנהלת החברה ולא תהיה אפשרות להדיח אותם.
על פי תיאוריה זו, צפויים להיות הבדלים בביצועי החברות. הבדלים אלו, אם הם מובהקים עשויים להראות למשקיעים חברות בעלות פוטנציאל להכות את המגזר שלהן ולרגולטורים – חברות עם פוטנציאל לבעיות.
עבודה זו תסקור את החברות בשוק ההון הישראלי בין השנים 1995-2005. שנים אלה כללו מספר מחזורי עסקים (טובים ורעים). על ידי בחינת ביצועי החברות והשוואה בין מבני השליטה שלהם, יינתנו כלים למתעניינים בכך בשוק הישראלי לנתח את ביצועי החברות מזווית נוספת.
תוכן עניינים
תקציר מנהלים. 2
מבוא. 4
1 .צורות מבנה שליטה בעולם. 5
1 .1.                    מבנה שליטה ביזורי 5
1 .2.                      מבנה שליטה ממשלתי 5
1 .3.                      מבנה שליטה משפחתי 5
2 .ניתוח יתרונות וחסרונות של מבני שליטה. 6
2 .1.                    מבנה שליטה מבוזר. 6
2 .2.                      מבנה שליטה ממשלתי 6
2 .3.                      מבנה שליטה משפחתי 6
3 .ביצועי חברות בשוק ההון בין השנים 1995-2005  7
3 .1.                         המדגם וביצועי שוק ההון 7
3 .2.                       הגדרות משתנים למדגם. 7
3 .3.         התוצאות. 7
4 .סיכום  8
5.ביבליוגרפיה  9