בפסיכולוגיה חברתית, ציון: 98

תקציר העבודה

שאלה 1
לפי תיאוריית התועלת (רופא), הנחת היסוד היא שהנטייה להתחברות חברתית בעתות לחץ (מצבים שבהם מתעוררים רגשות קיצוניים כגון פחד וחרדה) תלויה בתועלת שהאדם יכול להפיק מההתחברות. לפי רופא, היחס בין התועלת לנזק שעשויים לנבוע מההתחברות, הם אלו המניעים את האדם להתחבר או שלאו. הניבוי המרכזי של התיאוריה של רופא, היא שהאדם ייטה להתחבר חברתית כאשר יש בצד ההתחברות יחס רווחי, וימנע מכך כאשר יש יחס מזיק. היחס נגזר מתוך שלושה מרכיבים: מאפייני האדם, מאפייני המצב ומאפייני הזולת:
מאפייני האדם – אנשים 'מדחיקים' הנמנעים מלחשוף חולשות ייטו פחות להתחברות חברתית במצבי מצוקה מאשר אנשים 'רגישים' הנכונים לחשוף את חולשותיהם.
מאפייני המצב – אנשים נוטים יותר להתחברות חברתית אם הם מאמינים שההתחברות עשויה למנוע את הלחץ שבמצב המצוקה או להפחיתו. כאשר מדובר בלחץ שלא ניתן למנועו או להפחיתו, הנטייה להתחבר חברתית תפחת. מצבי המצוקה השונים שמדובר בהם הם פחד, חרדה ומבוכה.
מאפייני הזולת – אנשים נוטים להתחבר חברתית עם זולת שעשוי לסייע בהתמודדות עם הלחץ הנובע ממצב המצוקה (במצב פחד, הזולת שעשוי לסייע הוא זה שיכול לעזור למצוא פתרון מעשי למצב המפחיד, במצב חרדה, הזולת שעשו לסייע הוא זה שיכול …