אישיות תאוריה ומחקר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 97
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1205

תקציר העבודה

ממ"ן 12
שאלה 1:
מנגנוני הגנה אותם יכול יוסי להפעיל על מנת להתמודד עם הרגשות הקשים שעלולים להציף אותו בעקבות המאורע עם אמו:
הדחקה- מנגנון זה יכול להגן על יוסי בכך שבעזרת הדחקה הוא בעצם מסלק באופן חד פעמי את מחשבותיו שמאיימות על האני ומעביר אותן מן המודע אל הלא מודע ובעזרת השקעת אנרגיה נפשית שומר את התוכן של המאורע הטראומטי במצב מודחק ומנתק אותו מחייו ומתודעתו. ביטוי חיצוני להדחקתו של יוסי יכול להיות מצב בעתיד כאשר יוסי יישאל על המאורע הוא יתקשה או לא יצליח כלל לזכור אותו.
בידוד- מנגנון הבידוד יכול להגן על יוסי בכך שבעזרתו הוא יכול להפריד בין הזיכרון של תוכן המאורע (מה בעצם התרחש) לבין החלק הרגשי שלו (איך הוא הרגיש באותו מאורע)  ובכך הוא יכול להתנתק מהרגשות הלא נעימים שחווה באותו מאורע ולזכור אותו בתור "עובדות קרות". ביטוי חיצוני למנגנון זה יכול להיות יחס קריר ואדיש מצדו של יוסי כאשר משוחחים איתו על המאורע הטראומטי שהתרחש עם אמו.
הכחשה- מנגנון זה יכול להגן על יוסי בכך שעל ידי הכחשה יוסי, שאומנם מודע להתרחשות המאורע, יכול לטעון שהדברים לא התרחשו כפי שנטען ושבעצם התוכן של המאורע אינו נכון ובכך הוא מגן על עצמו מהעובדות האמתיות והכואבות של המאורע. ביטוי חיצוני להכחשה של יוסי יכול להיות שהוא יטען שאמו לא גררה אותו לגג הבניין אלא שהוא נהנה לעלות עם אמו על הגג ושזה מעיין משחק שהם משחקים והיא לא ניסתה לפגוע בו והשכנים סתם התערבו