סמנריון סיום, הקשר בין השירותים הציבוריים ומנהיגות מעצבת

תקציר העבודה

השירותים הציבוריים נמצאים במציאות דינמית של תופעות חברתיות משתנות, לובשות צורות חדשות, המאלצות את השירותים הציבוריים להשתנות ולהתאים עצמם למצבים המשתנים (פוקס, 1998).
מטרות מחקר לנסות ולחזות הצלחות או כישלונות של תוכנית הבראה ברשויות המקומיות ובחינת שינויים ברשויות המקומיות בעת משבר או כהכנה למשבר.
במסגרת עבודה זו אנסה לבחון את השפעת סגנון מנהיגות מעצבת על מחויבות העובדים בהליך שינוי ארגוני בדגש על העברת מידע איכותי של תהליכי השינוי בהתמקדות ברשויות המקומיות.

1 .1. שאלת המחקר:
הקשר בין מנהיגות מעצבת לאיכות המידע ולמחויבות ארגונית ברשויות המקומיות בתהליך של שינוי ארגוני.
הספרות אשר עוסקת בחקר ובניתוח מנהיגות הגדירה את המנהיגות כתהליך דינמי, המשקף את יחסי הגומלין שבין המנהיג למונהגים (Kan & Parry, 2004).  מולינס (Mullins,
2 002) מגדיר מנהיגים כמערכת יחסים בהם אדם משפיע על התנהגותם של אחרים.
עבודה זו תבחן מנהיגות מעצבת מאחר ומנהיגות מעצבת נתפסת כמנהיגות האפקטיבית ביותר ואיתה הסיכויים גדלים להצלחת הארגון ולהוביל שינוי ארגוני (Antonakis, Avolio & Sivasubramaniam, 2003).
ההגדרה הרווחת ביותר בספרות המחקרית למחויבות ארגונית מתבססת על Mowday, Porter & Steers  (
1 982 ) , הגדרה זו מציינת שלושה מימדים עיקריים למחויבות ארגונית:
מחויבות ארגונית הינה עמדה המשקפת את טבעם ואיכותם של היחסים שבין הפרט לארגון (Mathiu & Zajac, 1990).
הספרות העוסקת בחקר מחויבות ארגונית מראה כי למנהיגות יש חלק חשוב במחויבות הארגונית של העובדים. מחויבות ארגונית גבוהה חשובה בהליך של שינוי ארגוני. מנהל בדרך התנהלותו ועל ידי דוגמא אישית בתפקודו למען המטרות הקולקטיביות של הארגון, כמו מנהיגות כריזמטית משיג אמון רב של העובדים ויוצר מחויבות ארגונית (Sosik, 2001).
 השערה ראשונה: יימצא קשר חיובי בין סגנון מנהיגות מעצבת בתהליך השינוי לבין המחויבות של העובדים לארגון.
השערה שנייה:
יימצא קשר חיובי בין מחויבות ארגונית לשינוי ארגוני השערה שלישית:
יימצא קשר חיובי בין מנהיגות מעצבת ובין איכות המידע הניתן לעובדים בתהליך של שינוי.
נמצא בספרות כי בתהליך של שינוי העובדים עוברים תהליך פנימי של הצפוי להם בשל השינוי.
החששות והחרדות גדלים. על כן ישנה חשיבות גדולה למידע המועבר לעובדים ולאיכותו לשם הורדת התנגדויות לשינוי והסתגלות הדרגתית לשינוי. נתינת מידע העונה לעובדים על הסיבות לשינוי ומאפשר להם לנתח ותחושת תחזית בנוגע לשינוי, מסייע לקבל תחושת התמודדות עם השינוי, הפנמת השינוי ואף קבלתו (Jimmieson, Terry & Callan, 2004).
השערה רביעית: יימצא קשר חיובי בין איכות המידע ובין שינוי הארגוני.
תוכן עניינים
1.  מבוא:
2 . חלק א'- רקע תיאורטי וסקירת ספרות.
2.1. מנהיגות:
2.2. מנהיגות מעצבת:
2.3. מחויבות ארגונית:
2.4. הקשר בין מנהיגות מעצבת למחויבות ארגונית:
2.5. השערה ראשונה:

2 .6. שינוי ארגוני:
2.7. הקשר בין מחויבות ארגונית לבין שינוי ארגוני:
2.8. השערה שנייה:
2.9. איכות המידע:
2.10. הקשר שבין מנהיגות מעצבת למידע איכותי:
2.11. השערה שלישית:
2.12. הקשר שבין איכות המידע לשינוי ארגוני:
2.13 השערה רביעית:

3 . שיטות המחקר.
3.1. ריכוז השערות המחקר:
3.2. משתני המחקר:
3.3. מערך המחקר:
4. ביבליוגרפיה: