הצעת מחקר בנושא - השפעת גילו של הנהג על רמת הסיכון שלו להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית

תקציר העבודה

הצעת מחקר בנושא השפעת גילו של הנהג על רמת הסיכון שלו להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית במסגרת קורס כתיבה מדעית תוכן עניינים
מבוא

1 פרק 1 – סקירת ספרות
2               1.1 תופעת תאונות הדרכים  הקטלניות
2               1.2 גורמים המשפיעים על גרימתן של תאונות דרכים
2               1.3 השפעת גילו של הנהג על יכולת הנהיגה שלו
3 פרק 2 – שיטה 5
             2.1 נבדקים 5
             2.2 כלים 5
             2.3 מקורות 5
רשימה ביבליוגרפית
6 מבוא
מטרת עבודה זו הנה לבחון סוגיה אחת מני רבות מתחום הבטיחות בדרכים – השפעת גילו של הנהג על רמת הסיכון שלו להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית. מדובר בסוגיה מהותית בחשיבותה, מאחר ותאונת דרכים הנה גורם המוות המוביל בארצות הברית בקרב צעירים ולמעשה, מדי שנה באה לידי ביטוי עלייה במספר הנפגעים. לפיכך, אנו סבורים כי קיים צורך לאתר ולמפות את הסוגיות המרכזיות הגורמות לפגיעה חברתית וכלכלית חריפה. מיפוי הולם עשוי לצמצם תופעה חמורה ומסוכנת זו. בעקבות כך, הספרות המחקרית מנסה להעריך את המאפיינים של נהגים בעלי נטייה להיות מעורבים בתאונות דרכים במטרה לזהות גורמים שעלולים לנבא את הסיכוי למעורבות הנהג בתאונת דרכים. בספרות המחקרית זוהו מאפיינים כגון שימוש באלכוהול, גילו של הנהג, נהיגה במהלך הלילה, וותק הרישיון שברשות הנהג, מגדר ועוד. במסגרת זו, נתמקד בהשפעת גילו הצעיר של הנהג על מידת הסיכון שלו להיות מעורב בתאונת דרכים קטלנית, מאחר והדבר משפיע על ניסיונם וגורם לטעויות אנוש רבות.
מבחינתנו את הספרות המחקרית עולה, כי המחקרים הבוחנים את השפעות גיל הנהג וניסיונו כבעל רישיון נהיגה על רמת הסיכון שלו להיות מעורב בתאונת דרכים אינם נפוצים. ממחקר שבחן את נתוני תאונות הדרכים בקרב נהגים צעירים בבריטניה ניתן להסיק, כי העלאת גיל הוצאת הרשיון הפחיתה את הסיכון למעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים. עם זאת, הספרות מסייגת ממצאים אלו, מאחר ומחקרים אחרים מסייגים את תוצאות דומות עם בחינת ותק הנהיגה של הנהג. ממצאי מחקרים אלו עולה, כי במהלך השנה הראשונה להוצאת הרישיון, הסבירות למעורבותו של הנהג בתאונת דרכים עולה באופן יחסי. בעקבות כך, עולה השאלה באיזו מידה משפיע גיל הנהג על מעורבותו בתאונות דרכים קטלניות בהן ישנם הרוגים? לפיכך, ניתן לשער, כי (1) ככל שגילו של הנהג צעיר יותר, כך גובר הסיכוי שיהיה מעורב  בתאונת דרכים קטלנית. (2) ככל שהנהג יותר מנוסה, כך פוחת הסיכון שיהיה מעורב בתאונת דרכים קטלנית.
במהלך הפרק הראשון, נסקור את משתני המחקר באמצעות הספרות המחקרית הקיימת. מבחינתנו את הספרות עולה, כי אכן ישנה נטייה להשפעתו של גיל הנהג על מעורבותו בתאונות דרכים. עם זאת, קיים צורך בבחינה נוספת של הסוגיה, מאחר והספרות המחקרית בתחום לא הגיעה למסקנות חד משמעיות.
בהמשך, לאור סקירתנו את הספרות, נציג את הצעת המחקר שלנו במסגרת פרק שיטת המחקר.
במסגרת זו, אנו מציעים לבחון נתונים הנוגעים למידת מעורבותם של תלמידי תיכון בישראל אשר הוציאו רישיון נהיגה ולעקוב אחר היסטוריית תאונות הדרכים בהם היו מעורבים כפי שהם מצויים בידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, זאת בהתפרס על פני משפטים שנים.