שיעורים פרטניים במסגרת אופק חדש - התנגדויות תלמידים להשתתף בהם (מיני מחקר שמבוסס על תצפית ושני ראיונות)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6528
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

נושא המחקר אותו בחרתי לבצע: השיעורים פרטניים במסגרת רפורמת אופק חדש.
במסגרת רפורמת "אופק חדש", שחודרת בהדרגה  למערכת החינוך החל משנת הלימודים תשס"ח , חלק ממשרת מורה הוא מתן שיעורים פרטניים לקבוצות של  עד חמישה תלמידים.
הוראה פרטנית הינה גישה חינוכית, שמכירה בקיומה של שונות בין הלומדים, וטוענת, כי בית הספר צריך להיענות לשונות זו על ידי התאמת הסביבה הלימודית לצורכי התלמידים.
מטרתה של ההוראה הפרטנית היא לקדם תלמידים במערכת הטרוגנית, ולהתאים את ההוראה לצרכיו של כל לומד, וכך לאפשר לו להגיע למיצוי מרבי של יכולתו הלימודית בתחום הקוגניטיבי.
בהצגת רפורמת "אופק חדש" מתוארת הלמידה הפרטנית "כשיעורים פרטיים באיכות גבוהה ובמימון המדינה, העלאת הישגים וצמצום פערים" (אתר משרד החינוך).  על פי קברניטי הרפורמה ההוראה הפרטנית נתפסת כבנייה של קבוצות הומוגניות קטנות (תלמיד עד חמישה תלמידים בקבוצה) לתגבור והעשרה בתחומי הליבה. לרוב צוות בית הספר מייעד את השיעורים הללו לתגבור תלמידים, שהישגיהם נמוכים וזאת במטרה לקדם אותם בהיבט הלימודי, מעטים מאוד, אם בכלל, המקרים בהם המורים מקצים שיעורים פרטניים להעשרה ולקידום תלמידים מוכשרים.
לכאורה היינו מצפים, כי התלמידים יצאו בשמחה לשיעורים הללו המותאמים להם ושבעזרתם יוכלו לשפר את הישגיהם הלימודיים,  אך להפתעתנו, אנו נתקלים לא מעט בילדים, שמסרבים לצאת מהשיעור שמתנהל בכיתה  לשיעורים פרטניים או שיוצאים לשיעורים הללו באי חשק.                                                                                                                                                                                                                                    אי לכך  מעניין לחקור מדוע קיימת התופעה הזו של התנגדות להשתתפות בשיעורים פרטניים, ולבדוק האם שכרם של התלמידים המשתתפים בו יוצא בהפסדם, כלומר: האם התלמידים, שמרוויחים ידע לימודי נפגעים בהיבט הרגשי ו / או החברתי.
העבודה הוגשה כעבודת סיכום קורס "מחקר איכותני למתקדמים" במסגרת לימודים לתואר שני, המחקר מתבסס על תצפית אחת ושני ראיונות.
הציון: 95