ספר הבהיר - סמינריון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 7711
מספר מקורות 10

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
1. פרק ראשון: הסמלים והמוטיבים בספר הבהיר
2 . פרק שני: הדמויות הנשיות בספר הבהיר ומשמעותן
2 .1- הקשר בין השכינה לנשמה
2 .2- הדמות הנשית כמשל לחכמה האלוהית
2 .3- ההשפעה האקטיבית של הכוח הנקבי בספר הבהיר
2 .4- תפקידה המשמעותי של השכינה
2 .5- מספרם של איברי האישה מול מספרם של איברי הזכר
2 .6- הזיווג המושלם בין זכר ונקבה
3 . סיכום
4 . נספחים ספר הבהיר נכתב ככל הנראה במאה השתיים עשרה וישנן השערות רבות על ידי מי נכתב, או בכלל האם נכתב על ידי כותב אחד או כמה כותבים. לפי המסורת, כנראה נכתב על ידי אחד מן התנאים, חכמי המשנה- נחוניה בן הקנה. הספר מורכב ממאה ארבעים ואחד קטעים קצרים ומשלים, כאשר במשלים הדמויות הבולטות הן של האב- המלך, בן המלך, ודמות נשית- בת המלך, אחות, אם, מטרוניתא, כלה.
עבודה זו תעסוק במשמעות המוטיב הנקבי בספר הבהיר. מטרת העבודה להציג בפני הקורא את הסמלים והדימויים הנקביים שקיימים בספר הבהיר ודרכם להבין האם תפיסתו של המחבר את המוטיב הנקבי בעולם האלוהות הייתה תפיסה דואלית- בת זוגו של הקב"ה, או שראה אותה ככפופה לו ותפקידה הינו פאסיבי בלבד, היא המקשרת בינו לבין בני ישראל. שאלת המחקר עליה אנסה לענות בעבודה היא האם השימוש בדמות הנשית במשלים הנזכרים בספר הבהיר הינו שימוש אקטיבי או פאסיבי?
השערתי היא שמשום שהשכינה משמשת בת זוגו של הקב"ה והחיבור בין הזכר והנקבה הוא האחדות האלוהית- כוח הפריה והרבייה שבעולם העליון הוא תפקידה החשוב של האלוהות בספרות הקבלית, על כן תפקידה של הנקבה הוא אקטיבי, כדי לממש את הזיווג האלוהי ולהגיע לשלמות. הספרים שנכתבו על ספר הבהיר מקיפים תחומים שונים הנוגעים לספר זה, וביניהם גם התייחסות, לא רבה אמנם, לפן הנשי. בטרם החילותי כתיבת עבודה זו, הוצאתי מספר הבהיר את הקטעים הברורים שכוללים במשל את הדמות הנקבית, וכמו כן, קטעים ומשלים אשר רומזים על היתכנות "מגע נשי" והשפעת גורם נקבי על הנעשה. בספר הבהיר ישנם תשעה קטעים בהם המשל קשור לנקבה, לרוב היא בת המלך וכשלושים קטעים נוספים אשר לעניות דעתי מתייחסים לפן הנקבי. לאחר קריאת מאמרים וספרים בנושא והבאתם בעבודה זו אף הרשיתי לעצמי להוסיף מספר מילים על כל נושא. בתחילה, חילקתי את העבודה לתשעה פרקים, אשר כל אחד מהם עוסק בסעיף המסוים מספר הבהיר שמתייחס לדמות הנקבית. אך לאחר קריאה מעמיקה יותר בספרות המקצועית, החלטתי שיותר מעניין ומועיל לקורא יהיה לקרוא את העבודה באופן רציף, ללא הפסקות בין סעיף אחד למשנהו ועל כן מחולקת היא לשני נושאים גדולים אשר בתוכם שזורים הסעיפים מהספר:
הפרק הראשון כולל תיאור קצר של ספר הבהיר ובעיקר עוסק בסמלים ובמוטיבים אשר קיימים בספר הבהיר, תוך התייחסות למקורם, דרך עיניהם של מספר חוקרים.
הפרק השני כולל בעיקר דוגמאות מספר הבהיר בנושאים הקשורים להוויה הנשית והסבר על הרעיון המרכזי של משלים אלו, תוך הבאת פירושים מהספרות המקצועית.
  עבודה זו אמנם מתמקדת בספר הבהיר בפרט, אך בהמשך מקווה אני לחקור את ההתייחסות להשפעה הנשית בעולם האלוהות כפי שנצטיירה בכלל הספרות הקבלית שנכתבה סביב המאה השתיים עשרה.