הדרכה לחיי אישות לפני החתונה - מחקר ומסקנות

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 15072
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

ההדרכה לחיי אישות – מחקר ומסקנות תוכן עניינים הקדמה                 3       פרק ראשון            5
פרק שני                17
פרק שלישי            32
נספח                    35
ביבליוגרפיה          38
הקדמה החברה הדתית בישראל ובכלל, עברה ועוברת שינויים משמעותיים בעשרות השנים האחרונות. בתחום הערכי-רוחני-תרבותי, ניתן לחלק את ההשפעות העיקריות לשלושה תחומים עיקריים: א. מעמד האישה. ב. התרבות החילונית. ג. החיים הדמוקרטיים.
מצב האישה בימינו שונה מאוד מאשר היה בימי קדם, בזמן התלמוד, ואף בזמן בו נכתבו רבי מספרי ההלכה האחרונים. ניתן לראות את השפעות השינוי במעמד האישה על החברה הדתית בתחומים רבים, וביניהם: לימוד התורה לנשים, טקסי החתונה, השתתפות נשים בהנהגת הציבור. השוני במעמד האישה משפיע על דגם הזוגיות בכלל ועל ההירארכיה במשפחה הדתית בפרט. התרבות החילונית באה במגע נרחב עם החברה הדתית.
ניתן לומר שהחברה הדתית לגווניה מתקיימת בתוך תרבות חילונית, והיא מושפעת ממנה מאוד. בשנים האחרונות נמצא ממסד המשפחה והנישואין במוקד של דיונים נרחבים בחברה החילונית. משפחות חד מיניות, שיעורי גירושין העולים בהתמדה, ותפיסות של חופש הכופרות במשפחתיות בדרך הרגילה, כל אלו הן דוגמאות לנושאים שמחלחלים, אם מעט ואם הרבה, לחברה הדתית ומאתגרים אותה.
החיים הדמוקרטיים נושאים בחובם הנחה יסודית שהציבור מעצב בעצמו את אורחות חייו. הנחה זו משפיעה על תפיסת החיים של כל פרט ופרט ויש לה השלכות משמעותיות בנוגעים לחברה הדתית. ההישמעות לרבנים, הרצון ללמוד בעצמך, והרצון לשפר את החיים האישיים, הם דוגמאות לסוגיות שצצות כתוצאה מהשפעותיהם של החיים הדמוקרטיים.
השפעות אלו ואחרות על החברה הדתית הביאו ומביאות לעיסוק נרחב בנושאים שהיו בשולי השיח הדתי-תורני בימים עברו. העיסוק באהבה רומנטית, לדוגמה, קיים בספרות חז"ל אך הוא שולי וזניח, לעומת זאת, היום זהו אחד הנושאים החשובים בהם עסוקה ספרות ההדרכה לנישואין. התמורות שחלו בחברה כולה, ובחברה הדתית כפרט, הביאו לקיום חדש יחסית של ספרות הדרכה והכנה לנישואין.
מלבד ספרות ההדרכה הכללית להכנה לנישואין, קיימת גם ספרות הדרכה ספציפית לחיי האישות. ספרות זו משמשת פעמים רבות זוגות לפני חתונתם שאינם עוברים הדרכה פרונטאלית.
זוגות רבים פונים כיום לפני חתונתם ללימוד עם מדריכי חתנים ומדריכות כלות. הלימוד כולל בדרך כלל התמקדות בהלכות נידה, בהרחקות ובטעמים הרוחניים למיניהם לאיסורים הללו. מעבר לכך, תוכן הלימוד משתנה מאד ממדריך למדריך וממדריכה למדריכה. יש הבוחרים להרחיב על זוגיות, יש הבוחרים להדגיש את חשיבות המשפחה והילדים, ויש כאלו שמסתפקים בלימוד ההלכות עצמן. לזוגות רבים שהתחנכו במוסדות החינוך של החברה הדתית ישנן שאלות רבות ותהיות בנושא יחסי האישות עצמם. השיח אודות מיניות, על פי רוב, הינו מועט וברמיזה, ורובו כרוך בהרגשת חטא, וייסורי מצפון. רבות נכתב על המעבר הדרסטי מאיסור מוחלט על כל מחשבה מינית, בוודאי מעשה, לחיי מיניוּת מלאים, מותרים ואף קדושים. מעבר חד זה חל בַּנישואין. לרבים מהצעירים המתחתנים זהו מעבר מדאיג, מסקרן ולא פשוט, הכרוך בשינוי מן הקצה אל הקצה של היחס אל המיניות. בעיניי, טבעי הדבר שההכנה לחיי הנישואין המתבצעת על ידי המדריכים תעסוק, בין היתר, בנושא חשוב ומורכב זה. החל ביחס התיאורטי, המופשט והרוחני למיניות בכלל, ולחיבור בין איש לאשתו בפרט. וכלה בהדרכות מעשיות, כמובן, למי שחפץ בכך, אודות היחסים המיניים עצמם. מעבר לתוכן החשוב שילמדו המדריכים, המטרה העיקרית של ההכנה לחיי האישות, לדעתי, היא יצירת שיח פתוח, כן וחופשי, בין המדריך למודרך. לעיתים המבוכה, הפחד, אי הידיעה, ובעיקר התחושה שזהו נושא שאסור לדבר עליו עם אף אחד, לפעמים גם לא עם בן / בת הזוג, מעמיסים מכשולים רבים על בני הזוג הטריים. כלומר, מעבר להדרכה התיאורטית והטכנית, חשובה יצירת האווירה הפתוחה, המזמינה שיתוף בנושא הרגיש הזה. בפרק הראשון של העבודה מובאת סקירה של חלק ממצה מהספרות שנכתבה על מנת להכין זוגות לנישואיהם. המחשבה שהנחתה אותי בכתיבת פרק זה הייתה שהספרים שנכתבים בנושא הם חלק מההדרכה שמקבלים הזוגות מהחברה שהם חיים בה ומרבניה. לצורך כך קראתי בעיון את החיבורים שנכתבו וניסיתי להתמקד בניתוח מעמיק שלהם ובהשוואה ביניהם במספר תחומים.
בפרק השני בעבודה זו, בחרתי לבחון את ההדרכות ביחס למיניות שמקבלים זוגות בטרם חתונתם, ולעסוק בשאלה האם הכנה זו מספיקה. עקב רגישותו וחושפנותו של הנושא, קשה לאסוף נתונים מהימנים רחבי היקף על ההכנה שעברו זוגות לחתונה, על החששות והקשיים שליוו אותם, ועל הסיפוק שהם מוצאים היום בחיי האישות המשותפים. בשביל לגעת בנושא ולהבינו לעומק יותר ערכתי ראיון עם גבר ואישה שנמצאים בתחילת חייהם המשותפים וביקשתי לשמוע על ההכנה שעברו, על השיח בין בני הזוג על מיניות לפני החתונה ואחריו, והאם הם מרגישים שההכנה שעברו הייתה מספקת ומועילה בעבורם היום. מלבד זאת, ראיינתי מדריכת כלות שעוסקת בתחום כבר שנים רבות וביקשתי לשמוע ממנה מה היא מדריכה, האם היא נוגעת בנושאים מיניים, עד כמה, והאם ההדרכות שלה השתנו במהלך השנים.
בנספח מצורף סקר אנונימי שערכתי שעליו השיבו כ20 זוגות נשואים בנוגע ליחסי האישות שלהם ולהדרכה שקיבלו. מטרתו של סקר זה היא לתת מבט רחב יותר על המתרחש בציבור.
אני תקווה שעבודה זו תהווה תרומה מועטה למודעות לנושא ההכנה ליחסי האישות, אחד הנושאים החשובים בעיני, הכלולים בחיי נישואים מספקים. תפילתי שמדריכי החתנים ומדריכות הכלות שמקדישים מזמנם, בהקרבה ובמסירות, יעזרו במסקנות הראשוניות של עבודה זו, ויטמיעו את מסקנותיה בהדרכותיהם. מעבר לכך, אני מקווה שבזכות עבודת גישוש זו, יכתבו ויעסקו בצורה נרחבת יותר בנושא המהותי הזה.