אי השבה בסקרים רגישים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7437
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תוכן עניינים:
מבוא

2- 3
סקירה ספרותית -..
4
2 .1   בעיית ההטיה בסקרים …
4 -7
2 .2   הגורמים לאי השבה בסקרים –7- 9
2 .2.1        כישלון איתור המרואיין הפוטנציאלי -…7
2 .2.2        סירוב להשתתף בסקר -…7-
8
2 .2.3        חוסר יכולת של האדם שנבחר למדגם לספק את המידע המבוקש-…8- 9
2 .3   שיטות איסוף נתונים —
9
2 .3.1        ראיון פנים אל פנים –9-
1 0
2 .3.2        שאלון דואר -10-
1 1
2 .3.3        סקר טלפוני -11-
1 2
2 .3.4        סקר אינטרנט .13-
1 4
2 .4   רגישות נושא הסקר ושאלות רגישות ..14
2 .4.1        השפעת הקדמת השאלה או מבוא הסקר על שיעורי אי השבה בסקרים רגישים –משפטים-
1 6
2 .4.2        השפעת ניסוח השאלות בסקרים רגישים -… 16- 17
2 .4.3        השפעת הרצייה החברתית בסקרים רגישים -17- 18
2 .4.4        סקרים בנושאים רגישים- סקר דואר לעומת סקר טלפוני -…18
2 .5   דרכים לצמצום אי ההשבה בסקרים –…18- 19
2 .5.1        הקטנת שיעור אי ההשבה באמצעות מתן תמריץ …
20
2 .5.2        הקטנת שיעור אי ההשבה ושיפור איכות התשובות באמצעות הכשרת המראיין .21
2 .5.3        הקטנת שיעור אי ההשבה באמצעות מתן חיסיון לתשובות לשאלות הסקר בכלל ולשאלות רגישות בפרט –21-
2 4
דיון ומסקנות –
5 – 27
ביבליוגרפיה -28- 29
1 .    מבוא:
בעבודתי זו אבחן את בעיית אי ההשבה שקיימת בסקרים.   בעיית אי השבה בסקרים היא הכשל בהשגת מדידות מחלק מיחידות הדגימה. אי השבה מתייחסת לכך שלא כל האנשים הנסקרים מעוניינים או יכולים לענות. הטית אי השבה  מתעוררת כאשר אותם אנשים או חלק משמעותי מהם הינם בעלי מאפיין שרלוונטי לסקר, משום שאז הסטטיסטי שנקבל הוא לא בר תוקף.
על פי מחקרים רבים מקור עיקרי לטעות שיטתית בסקרים היא אי-ההשבה.  טעויות אי השבה הן מרכיב חשוב בטעויות אי דגימה. טעויות אי השבה יכולות להתרחש בשל סיבות רבות. סוגים עיקריים של אי השבה הם:
1.       סירוב-  אנשים שמסרבים לענות על הסקר. יכול  להיגרם מ-4 סיבות עיקריות: סביבה חברתית (מה שמקיף אותנו. יש מקומות שבהם יש יותר לגיטימציה למלא סקרים ויש מקומות שפחות), רמת הפרט (אופי הנחקר, יש אנשים בעלי אופי שיסרבו לסקרים ויש כאלה שיסכימו.
למשל גברים עונים על סקרים פחות מאשר נשים), רמת המראיין (מקצועיות לשיתוף פעולה , ניסיון, וותק, איך המראיין מציג את עצמו וכו') ורמת תכנון הסקר (: סדר השאלות, תמריצים וכו')
2 .       אי השגה- אנשים שלא הצלחנו להשיג (כפרים מרוחקים / קווים משובשים / משמרות בעבודה).
3 .       חוסר יכולת להשתתף- אנשים שלא יכולים להשתתף בסקר בשל קשיי שפה, מגבלות פיזיים וכו' (למשל: משיבים ערבים בשאלון בעברית) – אם האנשים החסרים הם בעלי מאפיינים רלוונטיים זה הטיה ואחרת זאת טעות.
קיימת גם בעיית אי השבה מסוג אי השבה לפריט. שאלות ספציפיות בתוך הסקר שנחקרים לא עונים עליהם: שאלות אישיות, חוסר תשומת לב (עומס יתר) , ניסוח לא ברור של השאלות – הפתרון הוא ניסוח בהיר של השאלות, הורדת העומס הקוגניטיבי של שאלה בודדת. אם מדובר בנושא רגיש רצוי לנסות להקטין את האיום הפסיכולוגי ע"י הבטחת פרטיות,  לאפשר לנחקרים לענות לבד בשאלות וכו'.
מחקרים מראים כי ככל שהשאלות עוסקות בנושאים שרמת רגישותם גבוהה יותר, שאלות הדנות בפרטים הנתפסים בעיני הנחקרים כמאיימים או בלתי מחמיאים הם נוטים לסרב לענות על הסקר או חלק ממנו וכתוצאה מכך נגמרת הטיית אי השבה.. אחת הדילמות המרכזיות בקרב חוקרים הינה כיצד ליצור מוטיבציה בקרב נחקרים, כדי שאלה ימסרו את המידע המתבקש ולמנוע הטיית אי השבה בסקר. נראה כי יש סיבות שונות הגורמות לאי השבה בסקרים וכן דרכים שונות לצמצום אי ההשבה.
שאלות המחקר:
1. עד כמה רגישות נושא הסקר ו/או שאלות הסקר משפיעה על שיעור אי ההשבה בסקר?
2. האם קיים שוני בין שיעור ההשבה לשאלות רגישות באמצעות הדואר לבין הטלפון ובאיזו צורה?
3. עד כמה מתן חיסיון/אנונימיות בסקרים יכול לצמצם אי השבה, אם בכלל?
על מנת לנסות לענות על שאלות המחקר אגדיר תחילה את בעיית ההטיה בסקרים בכלל ואת הטיית אי ההשבה בסקרים בפרט, אעמוד על הגורמים לאי השבה בסקרים, אבחן את נושא הסקרים הרגישים והשפעתם על אי ההשבה בסקרים ולבסוף אבחן ואציע דרכים לצמצום בעיית אי ההשבה בסקרים.