סמינריון דו"חות כספיים מאוחדים

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר רקע תיאורטי שאלה והשערות המחקר שיטת המחקר והניתוח האמפירי תוצאות המבחנים סיכום ומסקנות ביבליוגרפיה עבודה זו באה לבדוק את היפותזת השוק היעיל (EMH) – האם מחירי ניירות ערך משקפים באופן מלא את המידע הרלוונטי בכל רגע נתון?
המידע הנבדק בעבודה זו הינו הכרזת רווח למניה במסגרת פרסום דו"חות כספיים שנתיים.
סמינריון דו"חות כספיים מאוחדים.
מציג בסיס תיאורטי על פי מאמרים אקדמיים העבודה מתבססת על מדגם שמורכב מ-90 חברות בורסאיות ישראליות, הנסחרות במדד תל אביב 100. כל תצפית (חברה) מכילה נתונים עבור: א. רווח למניה לשנים 2006, 2007. ההפרש בין רווח למניה בשנת 2007 לבין הרווח למניה בשנת 2006 מהווה הערכה להפתעה; ב. סדרת מחירי המניה מסביב ליום המאורע (פרסום הרווח), החל מ-31 יום לפני יום המאורע.
ג. גודל הפירמה – זהו נתון חשוב נוסף לגבי כל תצפית. גודל החברה מוגדר כשווי השוק של החברה (חוב זר + הון עצמי). לפי Gabraix and Landier (2008), קיימים שלושה מועמדים פוטנציאליים לייצוג של גודל החברה: שווי השוק של החברה; הרווח התפעולי לפני מימון ומיסים (EBIT); ומכירות החברה. החוקרים הנ"ל מצאו, כי שווי השוק של החברה הוא המייצג המתאים ביותר של גודל החברה.
הנחת העבודה היא, ככל שהפירמה גדולה יותר, תגובת מחירי ניירות הערך שלה לפרסום הרווח תהיה מהירה יותר. משמע – יעילות השוק חזקה יותר. ההסבר טמון בעניין הציבורי הקיים בפירמות גדולות, שכן הציבור מחזיק במספר מניות גדול יותר בפירמות כאלו.
שאלת המחקר:
האם פרסום דו"חות כספיים, הכוללים הכרזה על רווח שנתי למניה, הינם אינפורמטיביים למשקיעים, והאם קיים קשר בין גודל הפירמה לבין מידת האינפורמטיביות של הדו"חות המפורסמים?