ממ"ן - 12

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1196

תקציר העבודה

תשובה  לשאלה מס' 1
"מערכות החישה, ההתנהגויות והתפיסה שאיתן מגיע התינוק לעולם הן מוגבלות, אך עצם מגבלותיהן מועילות להסתגלות התינוק. 'המוגבלות' מנחה את התינוק לעבר הדברים חשובים לתינוק ולעבר מה שהוא צריך ללמוד".
תשובה:
רפלקסים – הם המיומנויות הראשונות שאיתם התינוק מגיע לעולם. רפלקסים הם יכולת ראשונית מסוימת המסייעת לתינוקות להתמודד עם מטלות ראשוניות.
ולפי ההגדרה – תגובות אוטומטיות לגירויים חיצוניים שונים. רפלקסים הם סכמות שלתוכם התינוק ישלים את הלמידה והשליטה במיומנויות הרצוניות העתידיות.
דוגמה לרפלקסים –  רפלקס האחיזה (grasping): הילד תופס אצבע או חפץ ששמים בכף ידו, וקופץ את ידו בלפיתה חזקה.
תגובת היילוד לגירוי כף ידו הולך ונעלם בסוף חודש שלישי לחיו ותינוק מפתח אחיזה ( לפיתה) רצונית שמתעוררת בדרך כלל בחשיכה כאשר תינוק שומע או רואה חפץ בצורה מוגבלת.
מגבלה –  תינוק לא שולט היטב במיומנות של אחיזה  , התגובה היא רפלקסיבית ואבולוציונית שאולי בעבר היתה עוזרת להיאחז באמא המטפסת על עצים וסלעים כדי לא ליפול. התינוק לא יכול לשמור על אחיזה לאורך זמן עקב ומתעייף מהר וגם לא יכול להרפות בהתחלה, עקב וכל זה לא נמצא בשליטתו.
היתרון – היתרון ההיסתגלותי – בעבר הישרדותי יותר והיום גם אם התינוק לא מודע החפצים שמגיעים לידיו ומורזקים עלידו נחקרים בעזרת האחיזה וקרבה לעיניים ככה גם נרכשת המיומנות הרצונית וגם קשר עין-יד החשוב להתפתחות עתידית. תשובה מעניינת.
בחרת דוגמה מש לא טריוויאלית, והתמודדת איתה יפה מאוד. חשיבה טובה, משפטים/משפטים