יחסי אדון משרת בתרבות צרפת במאה ה-18: בומרשה ומולייר

מקצוע
שנת הגשה 2012
מספר מילים 5711
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

מולייר     בומרשה מקור: http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%98%D7%A8%D7%98%D7%99%D7%A3
בס"ד                             יחסי אדון- משרת בתרבות צרפת במאה ה-18
                               בומרשה ("נישואי פיגארו")  לעומת מולייר ("טרטיף") תוכן עניינים
מבא –
2 פרק ראשון- מאפיינים חברתיים ותרבותיים בצרפת                    במאה ה-18 — 3-6
פרק שני- ניתוח יחסי אדון-משרת כפי שעולים מ"נישואי פיגארו"                ו"טרטיף" — 7-17
סיכום –18
ביבליוגרפיה -19
מבא תיאטרון במאה ה-18 משחק תפקיד חשוב בחיים החברתיים של התקופה. הוא הופך למקום מפגש חברתי נפוץ ונגיש לכל שכבות האוכלוסייה. התיאטרון בתקופה זו מתאפיין בהתייחסות לנושאים חברתיים רבים והכותבים בעצם רצו להביע דרכו את דעתם האישית לגבי עניינים שונים אשר בדרך כלל שיקפו את דעת העם.
התפתחויות רעיוניות פילוסופיות וחברתיות אשר היו חלק נכבד מן המאה ה-18 פתחו עימם פתח לשינוי בתפיסת התיאטרון, בנושאים בהם עסק ובאוכלוסיה שפקדה אותו. כעת יכלו להגיע אל התיאטרון גם פשוטי העם, אשר מעמדם נותר כשהיה במאות השנים קודם לכן, רכושם של בעליהם, כפופים לשלטון המדינה המונרכי. על פניו נראה התיאטרון ממשיך כסדרו- הומור, יחסי אדון-משרת, תככים ומזימות.
מטרת עבודה זו היא לבדוק את טיב יחסי אדון-משרת כפי שעולים  במחזות "נישואי פיגארו" ו"טרטיף". הראשון בן המאה ה-18 והשני בן המאה ה-17. הראשון הועלה כשבאוויר מרחפת רוח "הנאורות" החדשה והשני מאה שנים קודם. בשניהם עלילה אשר חברים בה אדונים ומשרתים. לשם כך יעסוק הפרק הראשון במאפיינים החברתיים והתרבותיים של המאה ה-18, בסקירת השינויים אשר חלו והאווירה בצרפת אשר הניחו את היסודות לשינויים גם בתיאטרון. הפרק השני יהווה ניתוח של המחזות וניסיון להבין את השונה והדומה בהם בהקשר של יחסי אדון-משרת.