רב תרבותיות בכתבי אמיל חביבי

מקצוע
שנת הגשה 2012
מספר מילים 8156
מספר מקורות 29

תקציר העבודה

רב תרבותיות בכתבי אמיל חביבי מבא מאז ומעולם היתה מדינת ישראל מקום בו חיים יחדיו אנשים מדתות שונות ותרבויות שונות. דבר זה נכון לא רק לגבי העדתיות המגוונת המאפיינת את החברה הישראלית- יהודית, אלא גם את הדתיות והלאומיות המורכבת המאפיינת את האוכלוסייה הערבית, לגווניה, בה ערבים מוסלמים, נוצריים, ישראלים, פלסטינאים, בדווים ואחרים. רב תרבותיות זו מחייבת התנהלות חברתית, תרבותית ומדינית מיוחדת, כזו שתמנע חיכוכים, תביא לאחדות ולהשתלבות של המיעוט עם הרוב, תוך שמירה על הייחודיות, האינטרסים והאמונות של התרבויות השונות. יחד עם זאת יש לקחת בחשבון גם את דעתם של אלו הדוגלים דווקא בבדלנות תרבותית, ומתנגדים ל"ערבוב" רב תרבותי. מתברר כי אידיאל רב תרבותי זה אינו קל להשגה, וכי בפועל קשיים רבים עומדים בדרכם של אומנים, פוליטיקאים, אנשי חינוך ותרבות, המעוניינים לגשר בין התרבויות השונות. דבר זה נכון בעיקר להתנגשות בין התרבות הפלסטינאית לתרבות הישראלית, החולקת את אותה אדמה, אך לא את אותם ערכים ויעדים. מטרת עבודה זו לבחון את שאלת הרב תרבותיות בהיבטה הפלסטיני באמצעות ניתוח חייו ויצירתו של אמיל חביבי, סופר, פוליטיקאי, ובעל חזון לרב תרבותיות ישראלית- פלסטינאית במדינת ישראל.
            נושא זה חשוב כיוון שעתידה של מדינת ישראל, כמדינה וכעם אשר חותר לשלום, לא רק עם שכניו, אלא גם עם תושביו, טמון בהבנה של ההיסטוריה, הערכים, הקשיים והלבטים של התרבות הפלסטינית. האירועים המצערים הרבים, המערבים היבטים ביטחוניים וצבאיים, מוסיפים רובד נוסף לחשיבות הנושא, על מנת למנוע את הישנותם בעתיד. רציונל המחקר בעבודה זו הוא כי אומנות לסוגיה הינה כלי חשוב אשר דרכו ניתן להעביר מסרים וליצור גשר בין תרבויות שונות. כתיבה היא סוג נוסף של אומנות  אשר יכול להעביר מסרים וליצור הזדהות, הבנה והערכה. כתביו של חביבי, כסיפורים אשר זכו להערכה רבה בקרב חלקים נרחבים מהאוכלוסיה היהודית והערבית כאחד, יכולים לשמש פלטפורמה לחינוך לרב תרבותיות במדינת ישראל, כאשר הדמויות שלו והמסרים החבויים בסיפוריו, יכולים להיות כלים לחינוך זה, שהוא חשוב וקריטי במדינת ישראל.
      בהתאם לכך יעסוק הפרק הראשון בחינוך לרב תרבותיות, על ידי הגדרת רב תרבותיות והרחבת ההיבטים החינוכיים של המונח. הפרק השני יבחן את דמותו של אמיל חביבי, מי היה ומה היתה האידיאולוגיה שאפיינה אותו, את פועלו ואת כתביו. הפרק השלישי ינתח את כתבי אמיל חביבי, "האופסימיסט", ו"סראייה והשד הרע", תוך הדגשת האידיאולוגיה של חביבי.  לבסוף יערך דיון אינטגרטיבי שיבחן כיצד כתביו אלו, ודמותו של חביבי באופן כללי יכולים לשמש כלי לחינוך לרב תרבותיות בישראל.