עובדת סמינריון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 5538
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

תוכן עניינים
פרק                                                                                                                 עמוד
1 .מבוא

   2 
2 .סקירת ספרות ..    3
  
1 .2  הסיטקום המשפחתי כז'אנר -.    3
  
2 .2   מוסד המשפחה -…    4
  
3 .2 ייצוג המשפחה בסדרות סיטקום בשנים האחרונות –    5
3 . שאלת המחקר ומתודולוגיה –..   8
4 . ממצאי השדה .   9
5. דיון והסקת מסקנות -.   16
6 .
סיכום –..  17
7.ביקורת –..  17
8 . רשימה ביבליוגרפית -…  18
מבוא:
בחרתי לעסוק בעבודתי בייצוג המשפחה בסדרות סיטקום אמריקאיות.
הסיטקום הוא אחד מהז'אנרים הוותיקים ביותר בטלוויזיה ובדומה לו גם מוסד המשפחה מהווה את אחד המוסדות הוותיקים והקדומים ביותר בחברה של ימינו.
נקודת המוצא בבחינת ייצוג המשפחה בסדרות סיטקום היא בחשיבותו של הנושא מתוך אימוץ גישתה של אסכולת החברות ויחסה לתקשורת: תהליך החברות הינו תהליך מתמשך ובלתי פוסק אותו עובר היחיד במהלך חייו. מהות התהליך הינה למידת היחיד את תפקידו בחברה ורכישתו את הנורמות והערכים המרכזיים של החברה בה הוא חי,  בתהליך החברות מקיים היחיד קשר עם גורמים המשפיעים על עיצוב ערכיו, תפיסת עולמו והתנהגותו, גורמים אלו מכונים סוכני חברות. אמצעי התקשורת מלווים את הפרט כמעט לאורך כל חייו וחושפים אותו לחברה ולתרבות בה הוא חי ובכך מלמדים אותו על הנורמות המחייבות אותו או הרצויות לו (כספי,1995).
מכאן ניתן להסיק כי סדרות הסיטקום המהוות פורמט כול כך נפוץ ומצליח מאז ימיה הראשונים של הטלוויזיה עלולים להשפיע רבות על  תפיסתו של האדם לגבי מהי המשפחה וכיצד היא אמורה להתנהל. עובדה נוספת היא שהעולם בו אנו חיים עבר ועובר שינויים רבים המשפיעים על הערכים והנורמות שלנו, לכן דברים שבעבר היו נראים לנו טאבו כמו:  גירושים, משפחות חד הוריות, זוגות חד מיניים, היום נראים לנו מקובלים ונורמאליים ועל כן ניתן לצפות כי השינויים הללו יקבלו ביטוי על מסך הטלוויזיה שלנו שעל פי אסכולת החברות מהווה גורם מעצב באישיותנו.
על כן, על מנת לבדוק האם אכן חל שינוי בייצוג המשפחה בדקתי מהו ז'אנר הסיטקום למול מהו מוסד המשפחה ומהם השינויים המרכזיים שעברו השניים במהלך השנים האחרונות.