דמויות תנכיות בשירת רחל

מקצוע
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2312
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

עיצובן של דמויות מקראיות בשירת רחל מבא:
רחל- ביוגרפיה והקשר למקרא רחל בלובשטיין הידועה יותר בכינוייה "רחל המשוררת", חייה בין השנים 1890-1931, והיתה לאחת המשוררות העבריות הראשונות. רחל נולדה ברוסיה להורים מסורתיים, והיא עצמה היתה נכדתו של רב קהילת קייב. משפחתה של רחל היתה גם מעורבת בתנועה הציונית, ובבית שלה תמיד היתה הרוח של הציונות. רחל היתה בחורה מלומדת, ונחשבה לתלמידה מצטיינת בגימנסייה ברוסיה, שם למדה בצעירותה. עיקר כשרונה היה בציור וכתיבה. בגיל 19, החליטה יחד עם אחותה שושנה לעלות לארץ ישראל, בעיקר ממניעים ציוניים. המקום הראשון בו התיישבו היה רחובות, שם עבדה רחל בחקלאות והחלה ללמוד עברית במהירות ובמצויינות. בהמשך עברה לגור במושבה כינרת, והצטרפה למקום שהיה חוות לימוד חקלאית לנערות. רחל נשארה בכינרת כשנתיים בלבד, אך זו היתה תקופה חשובה מאוד בחייה, ורואים זאת בכתיבה הרבה שלה על המקום, השירים שלה, והאהבות שלה היו שם.
בכנרת היא פגשה את ברל כצנלסון וא"ד גורדון, אשר עימם התיידדה מאוד, ואף השיר הראשון שלה בעברית, הוקדש לו- "הלך נפש". לרחל גם היה רומן עם מי שלעתיד הפך לנשיא השלישי של מדינת ישראל, זלמן שז"ר, אשר לו הקדישה את השיר "גן נעול".
לרחל היה חשוב מאוד להשקיע בלימודי החקלאות, והיא עברה לצרפת על מנת להרחיב את הידע שלה בתחום האגרונומיה, וליישם אותה לאחר מכן בארץ ישראל. לאחר סיום לימודיה רצתה לחזור לארץ, אך מלחמת העולם הראשונה לא אפשרה זאת, והיא חזרה לרוסיה, שם לימדה וחינכה ילדים יהודים פליטי המלחמה בליטא. באותם שנים רחל סבלה ממצוקה כלכלית ומהרעב והמחלות שהביאו עימם הפליטים. בהיותה בת 29 חזרה לישראל והצטרפה לקבוצת דגניה אך לא נשארה שם זמן רב בגלל מחלת השחפת בה חלתה (כנראה נדבקה מהפליטים עימם עבדה קודם לכן) ואילצה אותה לעבור לגור בירושלים היות ונחשבה מחלה שאין לה מרפא. בהמשך עברה לגור גם בצפת ותל אביב, ובגיל 41 נפטרה בודדה בבית חולים הדסה בתל אביב, ומקום קבורתה נבחר להיות כנרת, סמוך למקום אותו אהבה יותר מכל.             החיבור של רחל לשירה היה כבר מגיל צעיר. בגיל משפטים היא החלה לכתוב שירים ברוסית, אך חלומה היה לכתוב אותם בעברית.
בכינרת, שם פגשה את כצנלסון, שהיה מייסד עיתון דבר, היתה לה הזדמנות לפרוץ, ופרסמה שם שירים מדי שבוע, בגליונות שבת של העיתון. גם קודם לכן פרסמה מספר יצירות בביטאון "הדים" ו"הפועל הצעיר". רחל הרבתה לכתוב על נופי ארץ ישראל, והיתה מחוברת תמיד לתנועה הציונית. בנוסף, רחל היתה קשורה מאוד לתנ"ך והרבתה לקרא בו וללמוד אותה, והדבר בה לידי ביטוי גם ביצירותיה אשר בהן היא …