מעמד האשה הערביה במשפחה

מקצוע
שנת הגשה 2012
מספר מילים 5875
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

מעמד האשה הערבייה במשפחה
1 .   מבא בעשורים האחרונים יש התעוררות של ארגונים שונים ברחבי העולם, וגם בישראל, אשר מטרתם להגן על זכויות אדם באופן כללי, ושל מיעוטים או אוכלוסיות אשר הינן מופלות לרעה בתחומי החיים השונים. דבר זה בולט עבור זכויותיהם של עובדים זרים, ארגונים לשמירה על זכויות הילד, וגם ארגונים לשמירה על מעמד האשה וזכויותיה, בעבודה, בחברה ובמשפחה. ארגונים אלו מחוקקים חוקים ומהווים מקום אליו ניתן לפנות לקבלת ייעוץ ועזרה במקרים של אפליה או הטרדה על בסיס מגדרי.   במקרים רבים מטרותיהם ורעיונותיהם של תנועות אלו מתנגשים עם ערכים  ומנהגים דתיים ותרבותיים רבי שנים, ויוצרים עימותים וקשיים. דוגמא מובהקת לכך היא ההתנגשות בין ערכים דתיים לפיהם מקומה של האשה בבית, וכבודה הוא בצניעותה, בלבושה והתנהגותה. לפי המסורת הדתית, ביהדות ואף יותר באיסלאם,  לא היה נהוג בעבר כי אשה תצא ללמוד או שלאשה יהיו זכויות כגון זכות להצביע, או לקבוע מה יהיה בתוך המשפחה. נשים גם היו מצוות, אז וגם היום, לנהוג בצניעות בלבושן ובדיבורן.
דבר זה קיצוני במיוחד באיסלאם, אשר  בעבר, וגם כיום במדינות מסוים, שולל זכויות מנשים, אשר בעולם המודרני נחשבות בסיסיות ושואפות לשוויון מלא בין הגבר לאשה. דבר זה מנוגד לבסיס הדתי באיסלאם, לפיו הגבר הוא ה"אדון" והאשה היא "רכושו". נושא המחקר בעבודה זו הוא מעמדה של האשה באסלאם כיום, בעידן המודרני, בו לנשים יש זכויות רבות, לאור ההיסטוריה רבת השנים בה היתה האשה במעמד נחות מהגבר.
כיום אנו שומעים על מקרים רבים המפורסמים בעיתונות ובאמצעי תקשורת אחרים בהם נשים ערביות נרצחות "על כבוד המשפחה", רק בגלל שרצו להיות בקשר עם גבר שלא היה מקובל על שאר בני המשפחה, או אם בגדה עם גבר אחר בהיותה נשואה וכדומה. מקרים של אלימות, גם קשה ביותר, אינם מפורסמים, אך יש להניח כי הם קיימים.  החברה הערבית בעולם כולו, ובישראל בפרט, נחשבת חברה שמרנית ודתית, בה השוביניזם קיים ונשים נדרשות לצניעות רבה, בלבוש וגם בהתנהגות. כך למשל, ידוע כי אשה ערביה צנועה אינה מסתובבת מחוץ לביתה לבדה, אלא בליווי אחד מבני המשפחה.
יחד עם זאת אנו עדים לתהליך נוסף, בו יותר נשים ערביות בישראל, ובעולם בכלל, ובעיקר אלו החשופות לתרבות פתוחה יותר ופחות שמרנית, מתנהגות בצורה פתוחה יותר, ומתרחקות מערכי הדת, ואף דורשות יותר זכויות בתחומים רבים. למשל, ניתן לראות כיום נשים מוסלמיות מסתובבות בבגדים שנחשבים פחות צנועים ויותר מודרניים, והן נמצאות בכל המוסדות האקדמיים בישראל, ובינהן יש נשים שלא מסתפקות בתואר ראשון, אלא ממשיכות בלימודים לתארים מתקדמים.
בנוסף אנו פוגשים נשים ערביות העובדות במשרות מכובדות, כפקידות וכמורות ומנהלות קריירה יחד עם חיי משפחה. נשים אלו בטוחות בעצמן, מדברות בשפה רהוטה, משכילות, ובמקרים רבים מקבלות גיבוי  מבני משפחה נוספים, גם גברים.
מטרת עבודה זו  לבחון מהו מעמדה של האשה הערביה בעידן המודרני במדינת ישראל. העבודה מבוססת על העובדה כי מדינת ישראל הינה מדינה מערבית, ובה יש חוקים רבים השומרים על שוויון עבור האשה בתחומים רבים. במדינת ישראל אומנם אוכלוסיה דתית שמרנית רבה, אך מרבית האוכלוסיה הינה פתוחה וליברלית, ולנשים זכויות רחבות בכל תחומי החיים. העובדה כי החברה הערבית בישראל חיה בצמידות לחברה הישראלית- יהודית, בעולם  גלובלי ומתפתח, בו הטלויזיה היא אמריקאית, והמסרים הם של פתיחות ושוויון בין המינים, יש לשער שמשפיעה על האוכלוסיה הערבית מוסלמית. אשר אומנם עדיין שומרת על צביון דתי, אך ההשפעה מהעולם החיצוני בלתי נמנעת, ומקבלת גיבוי חוקי.
לשם המחקר יעסוק החלק הראשון של העבודה בסקירה ספרותית שתמצת את עיקרי ההתפתחות של מעמד האשה באסלאם, החל מהתקופה הקדם- איסלאמית, דרך מעמד האשה בקוראן, בשריעה ובבתי הדין של השריעה, ועד למעמדה כיום בישראל.  החלק השני של העבודה יערוך אינטרגציה בין הידע התיאורטי לבין סיפור מקרה (נספח מספר 1) המתאר את חייה של בחורה ערביה אשר שואפת להשכלה רחבה ולנישואין עם בחור שהתאהבה בו.