אחריות תאגידית - תנובה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 12646
מספר מקורות 33

תקציר העבודה

תקציר מנהלים קואופרטיב "תנובה" הינו גוף מונופוליסטי, המשווק מעל ל-90% מכמות החלב בארץ. חברת תנובה עוברת בשנים האחרונות שינויים רבים במטרה להתמודד עם המציאות העסקית הקיימת ולהתאים את עצמה לתנאים בהם תוכל להתמודד בשוק התחרותי. בעבר נקטה תנובה, בתחום מוצרי החלב, באסטרטגיה של הובלה בעלויות בשוק רחב, וכיום היא עוברת בהדרגה לאסטרטגיה של בידול בשוק רחב על-ידי ייצור ושיווק של מעדנים ייחודיים ובטעמים מגוונים.
המונח אתיקה מציין את תורת המוסר, הדרישות המוסריות אשר משתנות בהתאם  להקשר חברתי ותרבותי. אתיקה מלמדת שלאנשים ולפירמות ישנה מחויבות לעשות את הדברים הנכונים ולהימנע מעשייה לא נכונה. מטרת עבודה זו הינה לבדוק היבטים הנוגעים לאחריות התאגידית של תאגיד תנובה, ובחינת אתיות התנהגות התאגיד במהלך חיי היומיום, תוך כדי התייחסות ביקורתית. עבודה זו התחלקה ל-2 חלקים עיקריים:
חלק א' – העוסק בתיאור החברה ופעילותה בתחום מעדני החלב. בהמשך מתואר פירוט כל ההיבטים הנוגעים לאחריות תאגידית שזוהו בארגון: פרשת הסיליקון בחלב העמיד של תנובה, איכות סביבה – זיהום, איכות הסביבה – פגיעה בבעלי חיים ומודיעין תחרותי. ב-4
נושאים אלה נערכה בחינה אתית של התנהגות החברה במהלך חיי היומיום, תוך כדי התייחסות ביקורתית. הנושא שנבחר כנושא מרכזי ואשר קיבל ניתוח מעמיק שכלל גם המלצות לשיפור התנהגותה האתית של החברה היה איכות הסביבה, מתוך הבנה של העלייה בחשיבותו של הנושא בשנים האחרונות עם ההבנה הקיימת בציבור שלנושא זה השלכה על כדור הארץ ועתיד החיים עליו. בחלק זה בוצעה התמקדות בנושא איכות הסביבה בנוגע לזיהום שפכים, גזים                        ואשפה של המפעלים, וכן מניעת פגיעה בבעלי החיים והפחתת סבלם בהתאם לחוק צער בעלי חיים, ובוצע ניתוח בנוגע לקבלת החלטות בנושא אחריות תאגידית בתנובה על-פי המודל של Cavanagh, Moberg & Velasquez. לבסוף, בוצעה השוואה למתחרה העיקרית שטראוס-עלית.
חלק ב' – העוסק בהצגת מדיניות של אחריות תאגידית וקוד אתי. לאחר שנמצא כי לא קיים קוד אתי בתנובה, למרות שהוא הכרחי בסביבה התחרותית בה פועלת החברה לשם השגת יתרון תחרותי בקרב ציבור הצרכנים, נבנה קוד אתי מתוך דגש לנקודות שהועלו במהלך העבודה.
במהלך הניתוח שהתבצע בעבודה זו, נמצא כי תאגיד תנובה הינו ארגון יוזם, אשר פועל בהתאם לחוקים ולתקנות המוכתבים על-ידי המשרד לאיכות הסביבה ומשרד הבריאות. למרות האמור לעיל ולאור העובדה כי החברה פועלת בהתאם לתקנות ומנסה לעשות כל שביכולתה בכדי לשמור על הסביבה, אין ספק שעדיין ישנן המלצות לשיפור והרחבת המידע המצוי בידי הציבור.