התחרות כמרכיב המשפיע על אסטרטגיית וניהול השיווק בתנובה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4105
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תקציר מנהלים  קואופרטיב "תנובה" הינו גוף מונופוליסטי, המשווק מעל ל-90% מכמות החלב בארץ. תנובה שולטת כמעט בכל שוק מוצרי החלב הכולל: חלב לשתיה, תוצרת ניגרת, חמאה, שמנת וגבינות רכות וקשות.
עבודה זו מנתחת את הסביבה והענף תוך בחינת האסטרטגיות הקיימות בחברה. מניתוח התחרות בענף מעדני החלב עולה כי חטיבת החלב של תנובה, מנסה לתת מענה לתחרות הקשה מצד שטראוס, לפתח מותגים חדשים, לפרוץ לנישות חדשות, ולהגדיל את פלח השוק שלה בענף, אשר הולך ונשחק בשנים האחרונות. העובדה כי צריכת מוצרי החלב לאדם בישראל הינה קבועה ב-10 השנים האחרונות, וזאת למרות ההשקעה במסעי פרסום וקידום מכירות, ממחישה את האתגר הקשה, הניצב בפני חטיבת החלב של תנובה.
חברת תנובה עוברת בשנים האחרונות שינויים רבים במטרה להתמודד עם המציאות העסקית הקיימת ולהתאים את עצמה לתנאים בהם תוכל להתמודד בשוק התחרותי. בעבר נקטה תנובה בתחום מעדני החלב, באסטרטגיה של הובלה בעלויות בשוק רחב וכיום היא עוברת בהדרגה לאסטרטגיה של בידול בשוק רחב על-ידי ייצור ושיווק של מעדנים ייחודיים ובטעמים מגוונים.
המלצות עיקריות:
– שימוש בתמהיל שיווקי ייחודי ומושך כפי שנעשה עם מעדני יופלה.
– הרחבת נתח השוק על-ידי שיווק עולמי מקיף (לא רק ארה"ב), תוך השמת דגש על פנייה לקהילייה היהודית העולמית.
– ביצוע שיתופי-פעולה אסטרטגיים נוספים עם חברות מובילות בחו"ל, מעבר לקיימים כיום.  – הרחבת השליטה במגזר העסקי דרך הגוונת המוצרים ומִבצעי-הנחות, ובכך להשתלט על המגזר. תאריך הגשה: משפטים.05.05
תוכן עניינים

1 . מבוא -3
   1.1 ניתוח פנים וסביבת הארגון –..5

2 . התחרות כמרכיב המשפיע על אסטרטגיית וניהול השיווק (סקירה ספרותית) ..6
   2.1  חשיבות התופעה בסביבה השיווקית העכשווית –…6               2.2  גורמי ותנאי רקע בהתפתחות התופעה –.6                          2.3  תיאור התופעה וניתוחה מנקודת ראות תיאורטית –6                  
3 . השלכות  התחרות על מרכיבים עיקריים של האסטרטגיה השיווקית בתנובה ..8
  3.1  פילוח שוק והתנהגות צרכנים –8
  3.2  שיווק מטרה (כיסוי שוק) 8
  3.3  מיצוב –.8
  3.4  בידול התמהיל השיווקי .8

4 . השלכת התחרות על יעילות פעילויות ניהול השיווק בתנובה -…10   4.1  תכנון –.10   4.2  הארגון –10   4.3 היישום –10   4.4 בקרה שיווקית ופיקוח …11
5. הערכת אסטרטגיית וניהול השיווק בתנובה מנקודת ראותם של בעלי עניין -12

6 . סיכום מסקנות והמלצות –13
7.ביבליוגרפיה –14

8 . נספחים משפטים