סמינר תיירות גאה - תיירות הומו לסבית ככלי להבניית זהות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 16128
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

בית הספר לתקשורת, יצירה וביקורת עבודת מחקר סמינריונית יוצאים מהארון אל חיק הטבע קורס: סמינר תרמילאים ותיירות            סמינר שנתי          תשע"א תוכן העניינים
מבוא 3-5
רקע
תיאורטי ..5-8
מערך המחקר ..8-9
ניתוח ודיון:
פרק א':"אטרקציה אנושית": תיירות חדשה ותיירות גאה –..9-10 -"מחוברים" – על הקשר של המטיילים לקהילה הגאה –…10-11
-"פרצופים חדשים" – על האטרקציה האנושית -..11-13
פרק ב' – "מי אני ומה אני?"  – הבניית הזהות הגיית
-13-14
-"אוחצ'ה מה איתך?" – השימוש בז'רגון ובסלנג "הומואי" להבניית הזהות הגאה–14-משפטים -"מרימים ומתפללים" – דפוסי התנהגות וריטואלים גאים -…משפטים-18
פרק ג' – "בועה ורודה" – על המרחב הגאה –
18
-"רואים אותי משמע אני קיים" – על הנראות של הקהילה הגאה 18-19
-"הבית הזמני שלי" – המרחב הגאה כמרחב מוגן -19-21
סיכום -..
..21-23
ביבליוגרפיה .
24-
5 נספחים -…
5 -39
מבוא
בבואי לבחור נושא עליו אכתוב את עבודת הסמינר שלי, לא התלבטתי רבות. עצם היותי הומוסקסואל הביא אותי לגעת בנושא של זהות גאה, תודעה קווירית וחיי הקהילה ההומו-לסבית, בעבודות רבות במהלך התואר הראשון שלי. עבודת הסמינר העוסקת בתיירות, היא גולת הכותרת של התואר וגם כאן החלטתי להביא את הידע האישי שלי, ההיכרות הפנימית עם הקהילה הגאה והרצון לתרום לקהילה באופן כלשהו, לכדי יצירת מסמך אקדמי שהוא גם אישי בחלקו.             אם כך, השילוב הראוי בין חיי האישיים לעבודת הגמר שלי, בא לידי ביטוי בבחירת הנושא של "תיירות גאה" .
"תיירות גאה" או "תיירות ורודה" או "תיירות אלטרנטיבית", מתארת את הפעילות התיירותית של חברי הקהילה הגאה, הלהט"בית (לסביות, הומואים, טרנסקסואלים וביסקסואלים). רק בשנים האחרונות החלה התעניינות רבה וגוברת, הן מבחינה אקדמית והן מבחינה שיווקית/כלכלית, בקהל הנישה שהוא הקהל הגאה ובאופן צריכתו את ההיבטים השונים של "תיירות" (Hughes, 2006). המחקרים השונים עסקו בעיקר בקשר השיווקי והכדאיות הכלכלית של הפניה לקהל הנישה, שהוא הקהל הלהט"בי  למשל המחקר של Holocomb and Luongo (1996). ולא בכדי, נתונים ממחקרים וסקרים שונים מראים כי הפוטנציאל הכלכלי הוא אדיר, שוק התיירות הגאה העולמי מוערך בכ-70 מיליון מטיילים ובמחזור כספי של 64 ביליון דולר (הסמן, 2008).
            נתונים נוספים מראים על כוחו של השוק הגאה, הן ככח קנייה והן כפלח שוק שכדאי לחקור אותו תחת הדיסציפלינה התיירותית. כך למשל, מסקר שנתי של חברת הסקרים CMI (Community Marketing Inc, 2010), שנערך בשנה שעברה וסקר את העדפות התיירות של הקהילה הגאה בארה"ב, עולה כי הומואים ולסביות מעדיפים להוציא כסף, המיועד למותרות, לצורכי תיירות יותר מאשר על ביגוד או מכונית חדשה. עוד עולה כי בשנתיים האחרונות חלה עלייה של 3-5% בתיירות גאה קרובה לבית והצפי לשנת 2011 הוא גידול רב של תיירות גאה, גם פנים ארצית וגם בינלאומית.  Holocomb and Luongo מוסיפים (1996), כי ההכנסה הממוצעת, המשותפת, של זוג גברים הומואים, היא גדולה יותר מאשר של סוג סטרייטים ובנוסף, יש להם זמן רב יותר ויותר כסף מיותר (לאחר הוצאות שוטפות והכרחיות של ניהול משק בית), מכיוון שעדיין לרבים מהם אין ילדים.
נעשו כמובן גם מחקרים איכותניים יותר, שבחנו את הרגלי והעדפות המטיילים הגאים בעת חופשה (מחקרים של Hughes), אך אלה לרוב בחנו מטיילים גאים ברחבי העולם. מעט מאוד חומר אקדמי קיים על תיירות גאה בישראל, או על מטיילים ישראלים גאים, ואף מעט יותר בעברית. אחד החוקרים הידועים שכן עסק בכל זאת בתיירות גאה של ישראלים הוא פרופסור יניב פוריה, מאוניברסיטת בן גוריון, אשר נפגשתי עימו והוא ייעץ לי לגבי עבודת הסמינר ואף חלק עימי חומרים רבים ופרסומים אישיים שלו, שנוגעים בנושא ועזרו לי לכתוב עבודה זו.             אם כך, תיירות גאה היא נושא אקדמי רלוונטי, שיש בו עניין, אך יש צורך לחדש בו ולהוסיף על המחקרים הקיימים, במיוחד בעברית ועל כן תרומתי הצנועה בכתיבת עבודה זו, יכולה להתחיל למלא חלל חסר.
כשהחלטתי לכתוב על תיירות גאה של ישראלים, התעורר קושי מסוים לחקור אתרי תיירות גאים, שכן רובם המובהק קיים במדינות אחרות, ועקב האילוצים האקדמיים והכלכליים שלי, ניסיתי למצוא כיוון אחר שאותו אוכל לחקור וכך הגישה אליו ואל הנחקרים תהיה קלה וזמינה יותר. מהיכרות אישית מועטה ומחיפוש ברשת, מצאתי כי בארץ מתקיימת פעילות של תיירות גאה פנים ארצית, שבה מספר גופים גאים מארגנים ימי טיול מסודרים לחברי הקהילה הגאה ויוצקים מעט "תוכן גאה" למסלולי תיירות ואטרקציות תיירותיות "סטרייטים" ומוכרים. במסגרת המחקר החלטתי להתלוות אל כמה טיולים שכאלה, לערוך תצפיות, לראיין מטיילים שחוו חוויה שכזו ולהפיק מכך מסקנות רלוונטיות.
            לאור החומר האקדמי הקיים, החלטתי לא להתעסק בהקשר הכלכלי של התיירות הגאה (למרות שכן אזכיר אותו במהלך העבודה, מכיוון שהוא מתאר את חוזקה של הקהילה הגאה ואולי מסביר הרגלים תיירותיים של מטיילים גאים, שאתקל בהם במהלך המחקר שלי) . המטיילים הגאים עצמם, הקהילה הגאה כקהילה, הקשר ביניהם והזהות הגיית (זהות של Gays עליה ארחיב בהמשך), הם אלה שהביאו אותי לחקור נושא זה ועל כן עניין אותי להבין איך אלה באים לידי ביטוי במסגרת חוויה תיירותית. הטיולים היומיים הם לא רבים ועדיין לא פופולאריים בקרב הקהילה הגאה בארץ. מצאתי שיש להם פוטנציאל רב והם יכולים לתרום להתגבשות הקהילה הגאה בארץ ולכן, יש לחקור מה קורה בטיולים שכאלה? מתוך כך, ניסחתי את שאלת המחקר שלי: כיצד תיירות גאה, בדמות טיול יומי, של קבוצת מטיילים להטב"ים, משרתת את הבניית הזהות הגאה של המשתתפים בה? המחקר ינסה להבין מי משתתף בטיולים שכאלה?, מהם המניעים של הקהל שמגיע לטיולים?, איזו חוויה עוברים המטיילים? ומה הם מפיקים מפעילות תיירותית שכזו? שאלות אלה ינחו אותי במהלך העבודה וכולי תקווה שהמסקנות יובילו להתארגנות נוספת של טיולים גאים בארץ, להתפתחות התחום ולמשיכת קהל נוסף.