אנליסטים והשפעתם על שוק ההון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 10208
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי החברה בית הספר למנהל עסקים סמינריון במימון אנליסטים והשפעתם על שוק ההון תוכן העניינים
מבוא –…3-7
סקירה ביקורתית של הספרות המקצועית –7-13
השערות עיקריות –13-14
משתנים נתונים ומדגם ..14-18
שיטת הניתוח 18-22
ממצאים/תוצאות הבדיקה –…23-28
ניתוח תוצאות הבדיקה ..28-30 מסקנות -.30-32
ביבליוגרפיה 33-35
נספחים –.36
**נספחי אקסל לא כלולים!!! שוק המניות הוא אחד התחומים האטרקטיביים והמרתקים בעולם הפיננסי, ומשקיעים רבים נמשכים אליו. משקיעים זקוקים למידע כדי לבצע פעולות קנייה ומכירה של ניירות ערך, אך רובם נתקלים בקושי לברור את המידע הרלוונטי להשקעה מתוך בליל המידע שמתפרסם לציבור הרחב, ואינם בעלי הכשרה מספקת כדי לקרוא דוחות כספיים או הודעות המתפרסמות ללא הרף על חברות. האנליסטים בקיאים בפעילות הכלכלית של החברה לגביה הם מפרסמים את הסקירה האנליטית.
כנגד, נזכור כי שנת 2008 היתה אחת השנים הקשות ביותר בשוק ההון בארץ ובעולם.
מדדי המניות המובילים נחתכו בעשרות אחוזים, קריסת האג"ח הקונצרני, בנקים וגופים פיננסים בעולם קרסו, ממשלות הזרימו טריליוני דולרים בניסיון להציל את המערכת הפיננסית, חברות שנחשבו כסמל ליציבות כלכלית הולאמו, התנדנדות האינפלציה ועוד.
על כן, ואי לכך, מאחר ובשנים האחרונות ישנה פעילות הולכת וגוברת של אנליסטים המפרסמים לציבור הרחב המלצות על מניות הנסחרות בבורסה, דבר שיכול להעצים את השפעת האנליסטים על מחירי המניות המומלצות, אנו נבחן האם להמלצות האנליסטים קיים עדיין משקל רב בקבלת ההחלטות של מנהלי ההשקעות למרות המיתון העמוק. נבדוק, האם להמלצות אנליסטים קיימת השפעה הן בזמן גאות (דהיינו: שנת 2009) והן בזמן שפל (דהיינו: שנת 2008) כאחד.
שאלת המחקר הראשונה בה נתמקד הינה האם האנליסטים משפיעים על שוק ההון ועוזרים לפתור את בעיות חוסר המידע הקיימות בו בזמן של גאות ובזמן של שפל.
בשאלה השנייה במחקר נבחן את יעילותו החצי חזקה של השוק נוכח השינוי בתהליך העברת המידע ובכלל זה, את השפעתם של המלצות הקניה על מחיר המניה ויעילות השוק.
השאלה השלישית והאחרונה שתעלה לדיון במחקר הבא הינה שאלה העוסקת בשתי היפותזות "מתחרות" המבוססות על מחקרם של Kraus and Stoll  (1972) ו-Scholes  (1972), היפותזות אלה מרחיבות את הדיון בדבר יעילותו של השוק (EMH) ומנסות לתת מענה לשאלה האם לאנליסטים אכן קיימת השפעה על שוק ההון, ואם כן, מהיכן היא נובעת. ההיפותזה הראשונה היא היפותזת לחץ המחירים (PPH) והשנייה הינה היפותזת המידע (IH).
בעבודה זו נבחר מדגם של 70 המלצות קנייה של אנליסטים על מניות הנסחרות בשוק הישראלי בשנים: 2008-2009. מאגר הנתונים הורכב ממאגר ההמלצות המפורסם באתר האינטרנט של העיתון גלובס בפורטל הפיננסי. גלובס הוא עיתון עסקים בישראל, המכיל מוסף העוסק בשוק ההון (מוסף הבורסה) ולעיתון ישנה גרסת אינטרנט הקיימת משנת 1997.
במחקר הנ"ל נבדוק את השפעתן של המלצות קניה של מניות על תשואה העודפת של המניה בחלון זמן של 22 יום סביב אירוע ההמלצה. כלומר, התשואה מעבר לתשואת השוק. במבחני האירועים יש צורך לבודד את השפעת האירוע הספציפי על מחיר המניה של החברה מהשפעות אחרות הקשורות לחברה עצמה או קשורות לתנודות שוק המניות כולו.
על פי תוצאות הבדיקה נמצא כי לא קיים לחץ מחירים בשנת 2009, אך קיימת השפעה של האנליסטים על התשואה העודפת המצטברת של המניה עליה המליצו. כל זאת נכון לשנת 2009
שהיא שנת גאות. מנגד, בשנת שפל, 2008, לא קיימת השפעה מובהקת על שוק ההון.  לסיכום, נמצא כי לאנליסטים ישנה השפעה על השוק בשנות גאות, מנגד, בשנת שפל לא קיימת לאנליסטים שום השפעה.