סמינריון סיום מצוין השפעת גורמי ייצור על ענף מאפיות הלחם

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2008
מספר מילים 6728
מספר מקורות 35

תקציר העבודה

השפעת גורמי ייצור על ענף מאפיות הלחם תכן עניינים תקציר
2 מבוא
2
מתודולוגיה
2 ענף המאפיות
3 לחמים בפיקוח
4 גורמי ייצור של לחם 5
גורמים העולמיים לעליית מחיר בענף המאפיות
6 הגורמים בישראל משפטים צריכת לחם בישראל לפי שכבות אוכלוסיה
1 8
סבסוד
2 0 סבסוד לחם במצרים ובירדן
2 3
מסקנות
2 4
ביבליוגראפיה
2 7
נספחים
2 9
תקציר בשנת 2007 המשק הישראלי ניצב מול מאבק מחירים על מוצר בסיסי, אם לא הבסיסי ביותר –הלחם – זאת נוכח העלייה הגלובאלית במחיר גורמי הייצור שלו, במיוחד המרכזי, החיטה.
העולם מתחמם, פגעי מזג האוויר התרבו ומחירי דלק עולים הביאו חקלאים לייצר גידולים המתאימים לדלק צמחי על חשבון גידולי חיטה. נוכח זחילה רציפה מעלה במחירי החיטה, במשולב עם עלייה במחיר המים לחקלאות בישראל לא היה ענף המאפיות בישראל לספוג את הפסדי יצור הלחם.  בעבודה נסקור את עיקרי הענף ,את גורמי יצור הלחם ואת אופני התערבות הממשלה במחירו.
מבוא
עליית מחירי התבואה ומחירי הלחם העולמיים ובישראל נמשכת מזה שנים, כשבעשור האחרון, ובמיוחד במספר השנים האחרונות, היא מואצת במיוחד. בין הגורמים העיקריים לעליית מחירי התבואה הם פגעי מזג האוויר, שהולכים ותוכפים עלינו משנה לשנה, בעולם כולו, כשבמקביל עולים מחירי הנפט המייקרים את כל היבטי התיעוש שבייצור הלחם . עליית מחירי הנפט העולמיים הביאו לחיפוש פתרונות חלופיים לדלק מתכלה, כשביניהם מונים את הדלק האורגאני. חקלאים בעולם כולו החלו להסב את הגידולים לייצור אתאנול- דלק חלופי ובכך הביאו לצמצום היצע חיטה ללחם ברמה הבינלאומית. לחצים נוספים לעליית מחירים מגיעים משום גידול דמוגראפי בעולם, וכן כאשר העלייה הגלובלית ברמת החיים מובילה לצריכה מוגברת של מזון ועל מחירי התבואות. ביקושים גבוהים נרשמים מכיוונן של המדינות המתפתחות, בעיקר סין.
בעבודה נציג את גורמי הייצור של הלחם , נציג את ענף המאפיות בישראל ונסקור את הגורמים שהביאו לעליית גורמי הייצור בענף הזה בכדי לפצות על עלויות גורמי ייצור המתייקרים. נוכח התלות הגבוהה ביבוא החיטה בענף,יש להתחשב בתמחור גם בשינוי שערי חליפין. נציג נתונים סטטיסטיים בינלאומיים להמחשת התייקרות גורמי הייצור וכן נתונים סטטיסטיים בישראל על רמות צריכה של סוגי הלחם ומחיריהם, תוך התפלגות לפי משפחות, כלומר צריכת לחם לפי שכבות אוכלוסיה.
נציג את השפעת הסובסידיה על מחיר הלחם בישראל, תוך כדי כך שנראה את אפשרויות הסבסוד השונות שניצבו מול הממשלה .
כהשוואה נציג בקצרה את התערבות הממשלה המצרית בענף המאפיות וכי אף בירדן בוצעה התערבות במחירי הלחם- אם כי בצורה שונה.
מתודולוגיה העבודה המוגשת בזאת היא איכותנית ומתבססת על קריאת מאמרים וסקרים בנושא.
נבדקו מאגרי מידע של מאמרים אקדמיים על הנושא, מאגרי מאמרים כלכליים וכן מאגרי נתונים סטטיסטיים, בעיקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ושל לשכת התעשייה והמסחר, בישראל וכן בארה"ב ובקנדה.