פרו"ס מוסר ועסקים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 5114
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

מוסר ועסקים 10523
שעות עבודה נוספות ללא תשלום מיוחד עבורן – בחינה מוסרית.

1 8/06/2010 תוכן עניינים – מבוא

עמוד 3
פרק 1 – רקע אמפירי ודיון כלכלי
1 .1 רקע אמפירי עמוד
4
1 .2 דיון כלכלי ..
עמוד 5
פרק 2 – דיון משפטי
2 .1   חוק שעות נוספות – עמוד 8
2 .2   ריסון המערכת העסקית על ידי המחוקק .. עמוד 9
פרק 3 – דיון מוסרי
3 .1 הנחות היסוד של הכלכלה הקלאסית והביקורות עליהן –… עמוד 12
3 .2 עקרונות המוסר -… עמוד 14
סיכום –…
עמוד 17
ביבליוגרפיה –
עמוד 18
מבוא – במסגרת עבודה זו, החלטתי לבדוק מבחינה מוסרית תופעה נפוצה בשוק העבודה – העסקת עובדים שעות נוספות ללא תשלום הוגן עבור שעות אלה.
עבודה בשעות נוספות משמעותה כל שעת עבודה נוספת מעבר לשמונה שעות – כאשר מדובר בשבוע עבודה של שישה ימים, או כל שעת עבודה נוספת מעבר לתשע שעות – כאשר מדובר בשבוע עבודה של חמישה ימים.
את התופעה של תשלום שכר לא הוגן, אני אציג ואבחן ב- 3 היבטים – היבט כלכלי – סקירת העובדות הכלכליות בשוק העבודה והצגת נתונים כמותיים אודות תופעה זו, וכן בחינת קיומה של התופעה באמצעות דיון על המיתוסים של עולם העסקים.
היבט משפטי – חלק זה יעסוק בסקירת החוק הקיים, וכן בחינת ריסון עולם העסקים באמצעות החוק ומגבלות הריסון הממשלתי.
היבט מוסרי – בחלק זה אבצע בחינה ואבדוק האם זה מוסרי לא לשלם לעובד שעות נוספות או שחלופות המעסיק הם בהחלט מוסריות. בחינה זו תבוצע באמצעות הנחות היסוד של הכלכלה הקלאסית וכן חמשת עקרונות המוסר בעסקים.
הבעיה של יישום אתיקה ארגונית (מוסר) בתוך התאגיד מאופיין במתחים ודילמות בין הדרישות של הרציונאליות הכלכלית  לבין אופן התקשורת הקיים בארגון.
בדיון ובמסקנות אציג סקירה כוללת של הנושא, כולל מיהו נושא האחריות, וכן אמליץ למערכת העסקית פתרונות ראויים בנושא – "שביל הזהב".
"אי תשלום גמול שעות נוספות הוא אחת העבירות הנפוצות ביותר על חוקי העבודה בישראל. לא רק שמאות אלפי עובדים אינם מקבלים את מלוא השכר שמגיע להם, אלא שמעסיקים אינם צריכים לחשוש מכך שהם עוברים על החוק מהסיבה הפשוטה, שהמדינה אינה אוכפת אותו. באותם מקרים לא רבים שבהם עובדים תובעים מעסיקים על אי תשלום בעבור שעות נוספות, בתי הדין לעבודה בדרך כלל לא מטילים על המעסיקים לשלם פיצויים בגין הלנת שכר, אף שאי תשלום שעות נוספות נחשב הלנת שכר. "אין שום הרתעה. בית הדין לא פוסק פיצויים ובמקרה הגרוע המעסיק עובר לשלם את הכסף שהוא ממילא היה צריך לשלם לעובד אלמלא עבר על החוק", אומרת עורכת הדין שרון אברהם-ויס מהאגודה לזכויות האזרח".
אציין כי מרבית המעסיקים אינם פועלים על פי חוק בנושא זה, וכן אינם פועלים באופן מוסרי – היות ואינם משלמים שכר נוסף כפי שקבע החוק וכמו שראוי לעשות.