מגילת אסתר- שם ה' אינו מוזכר במגילה, מדוע ?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 6862
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

שם ה' אינו מוזכר במגילת אסתר – מדוע?
                                           מבוא
מגילת אסתר היא מגילה יוצאת דפן בהלך רוחה החילוני.
המגילה מכוונת להיות  לכאורה חילונית, בתוכנה ובצורתה. המגילה עירומה מכל אזכור  של אלוהי ישראל. שמו של הקב"ה נעדר מן המגילה.
השכינה לכאורה אינה קיימת במגילת אסתר.
מגילת אסתר  נכללת  בין  כ"ד ספרי התנ"ך , והכללתה מעוררת תהיות.  זו  מגילה  יוצאת דפן לכאורה.
במגילה  יש התעלמות מוחלטת מכל דבר שבקדושה המאפיינת את ספרי התנ"ך האחרים.
יש כוונה מיוחדת  שלא להזכיר את שם שמיים. המספר במגילת אסתר משמיט במכוון את שם אלוהים מן הסיפור, ועוטף אותה  בלבוש היסטורי- חילוני.
אם נתבונן היטב נראה כי  המגילה נעדרת  מאפיינים יהודיים ומקראיים רבים כגון: תפילה בעת צרה,שמות יהודיים,מנהגים יהודיים ועוד נמצאנו למדים שגיבורי המגילה הסתירו כל דבר שבקדושה .
כל מאפיין יהודי הם הדחיקו לקרן  זוית.  כל קשר ואמונה באל נעדר מהווי חייהם. הם פרקו עצמם מכל זהות יהודית ובקשו להם זהות של גויים, תוך ניסיון להיטמע  בחייהם.  הם בקשו להיות חלק מן העמים בממלכה, תוך כדי תהליך של אוניברסליזציה. איזה אופי דתי נושאת המגילה? לא קל להתייחס לסיפור המגילה המעורר ניחוחות של  יין ומשתאות כאל ספרות דתית- אלוהית, במובן המקובל של המילה. אין מדובר כאן בספר תורה, ואף לא ספר נבואה, אלא אחת מחמש מגילות. התורה ניתנה מפי ה', והנבואה ניתנה בפי הנביאים מאת ה'. אך המגילות נאמרו ברוח הקודש , כלומר במדרגה נמוכה יותר.
חז"ל אכן אמרו ש"מגילת אסתר ברוח הקודש נאמרה".   רוח הקודש איננה דבר היורד משמיים, מלמעלה, אלא התעוררות מלמטה. אסתר לפי חז"ל אף היא התעטפה ברוח הקודש : " ותלבש אסתר מלכות- שלבשתה רוח הקודש". אם המגילה  נאמרה ברוח הקודש, שנמצאת  בנשמות  ישראל, נשאלת השאלה מדוע שמו של ה' אינו מוזכר במגילה?
בעבודה זו אנסה  לבדוק  מהן ההשערות  בספרות התורנית לחוסר אזכורו של האל במגילה.                                 תוכן הענינים     מבוא                                                                                עמוד
2                                                                       פרק א : רמזים ועדויות  להמצאות השכינה                              עמוד 3
   פרק ב :
חילוניות במגילה                                                      עמוד 5
   פרק ג :
מלכות בשר ודם במגילה                                            עמוד 8
   פרק ד:
גילויי  מלכות השכינה  בלבוש  בשר ודם                       עמוד
1 3
   פרק ה: מהפך במגילה בדמות " רווח והצלה ממקום אחר"            עמוד 17
   פרק ו: מדוע שם ה' אינו מוזכר במגילה ?                                 עמוד 22
   פרק ז:
סיכום מגילת אסתר לאור מלכותו  של ה'                        עמוד 27
   ביבליוגרפיה                                                                       עמוד
2 9