ביטוי לדמוקרטיזציה של הרשת בפאנפיקים במועדוני מעריצים וירטואליים של הארי פוטר

תקציר העבודה

ביטוי לדמוקרטיזציה של הרשת בפאנפיקים במועדוני מעריצים וירטואליים של הארי פוטר שם הקורס ומספרו: סוגיות בסוציולוגיה של האינטרנט (10921) תוכן עניינים
תקציר -…
3
סקירת ספרות -..
4
–          קהילות ומועדוני מעריצים ברשת
5
–          הארי פוטר ברשת
8
–           יצירות מעריצים באינטרנט -.
10 –          פאנפיקים –…
12
מתודולוגיה —
משפטים ניתוח ממצאים …
20 סיכום ממצאים ..
41
דיון ומסקנות -..
45
ביבליוגרפיה -…
49
תקציר בעבודתי ניסיתי להראות כיצד באה לידי ביטוי הדמוקרטיזציה של הרשת דרך פאנפיקים במועדוני מעריצים וירטואליים של הארי פוטר. המחקר שלי התבסס על ניתוח כמותני ואיכותני כשהמטרה הייתה להראות מהו הפורום הפופולארי ביותר (על פי כמות האשכולות ועל פי מספר תגובות ממוצע לאשכול), מתוך הנחה כי פורום הפאנפיקים יהיה בין הפורומים הפופולאריים ביותר. בחלק האיכותני, שנגע רק בתגובות שבפורום הפאנפיקים, בחנתי כיצד סוגי התגובות השונים לפאנפיקים מעודדים יצירה ומחזקים את תופעת הדמוקרטיזציה ברשת.
בסקירת הספרות בחנתי את מושג הקהילה וכיצד השתנה בעידן האינטרנט וכמו כן בחנתי את נושא יצירות המעריצים באינטרנט, ספציפית פאנפיקים. דרך סקירת הספרות ניתן היה לראות כיצד המושג "קהילה" השתנה מאז כניסתו של האינטרנט לחיינו וכיצד התאים את עצמו למדיה החדש. השימושים של הקהילות הוירטואליות התגלו כרחבים הרבה יותר מסתם מקום לדיונים ומעבר מידע- נרקמים שם קשרים אמיתיים בין המעריצים, מה שמפריך את התפישה כי האינטרנט מחליש את הקשרים בין אנשים וגורם לניכור. בנוגע ליצירות מעריצים המפורסמות באינטרנט, מצאתי כי הנושא הוא בין הפעילים ברשת וכולל בתוכו סוגים רבים של יצירות. היצירות, שנעשות בהשראת יצירה מקורית (במקרה שלי, הארי פוטר), נקלעות למאבק משפטי לעיתים על בסיס הפרת זכויות יוצרים. הנקודה המעניינת של מאבק זכויות יוצרים בחופש הביטוי/ היצירה מדגימה כיצד משתנים מושגים אלו בעקבות כניסתו של האינטרנט לחברתנו- דברים מסוג זה כבר לא ברורים כבעבר כיוון שהיום היוצרים והצורכים הם אותם האנשים.
לפי הממצאים, ניתן היה לראות כי פורום הפאנפיקים הוא לא הפופולארי ביותר, אך עם זאת הפורומים הפופולאריים ביותר העידו על חשיבות מועדוני המעריצים הוירטואליים כמקשרים בין משתמשים שונים. בחלק האיכותני של המחקר, ניתוח התגובות לפאנפיקים, הופתעתי לראות כי יחד עם התגובות המחמיאות ישנו חלק גדול של תגובות שמעיר לכותב על צורת הכתיבה ותוכן היצירה במידה וישנו צורך. אופי התגובות יחד עם הקשר שנוצר בין המשתמשים באתר מלמד על הבמה שניתנת כיום למעריצים (ומשתמשים בכלל) באינטרנט ועידוד היצירה והדמוקרטיזציה ברשת.