פמיניזים והשתקפותה בעולם האגדות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 2490
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

    תיאוריות פמיניסטיות הפמיניזם והאגדות     את ראשית דרכה עשתה האגדה  כסיפורי-עם ומעשיות שהועברו בעל-פה.
נושאי האגדה הם גיבורי כוח וגיבורי רוח, אירועים היסטוריים, דתיים ומיתולוגיים. האגדה  משלבת מציאות ודמיון, התרחשות  טבעית ועל-טבעית, הפרזה והגזמה. לאגדה יש תפקיד  חינוכי כאשר הטוב והצדק מנצחים בה. היא מרגיעה,משרה ביטחון וממלאת משאלות לב. בעולם האגדות ניתן למצוא מיתולוגיות, אגדות עם, ואגדות ילדים.
    אגדות רבות נכתבו ונכתבות עד היום, נראה כי האגדות משקפות את הרעיונות של אותה תקופה, ומשתנות בהתאם. לפיכך נראה כי באגדות קלאסיות תפקידה של האישה הינו לדאוג למשק הבית כאשר היא תוארה כיפה, פסיבית, צייתנית, ואיננה בעלת יכולת שליטה לגבי גורלה – אשר מותנה בהופעתו של האביר על הסוס הלבן. עם המהפכה הצרפתית קיימת השתנות בתפקידים החברתיים, לפיהם האישה מתוארת כיותר אקטיבית, מגנה על ערכיה ואף מרדנית, כמו כן, היא מתוארת כבעלת יכולת לשנות את גורלה שלה בכוחות עצמה כאשר היא איננה תלויה באחרים.      בעבודתי זו, אראה דפוסים אלו בשתי אגדות האחת קלאסית – היפהפייה הנרדמת והשנייה גרסה מודרנית לאגדה – שרק שלוש, דרך שלוש תיאוריות פמיניסטיות: פמיניזם ליברלי, פמיניזם רדיקלי ופמיניזם של שוני. וזאת אבחן דרך המדיום הקולנועי, מכיוון שהוולט דיסני הוא הגמוניה תרבותית – אחד מהמדיומים המעצבים את תפישת החברתית של העולם המערבי של המאה ה-20. אם רוצים לבחון את דמותן של הנשים דרך האגדות עלינו לבחון זאת דרך המדיום שמועברות אגדות היום דהיינו קולנוע. אגדה ראשונה עיבוד לאגדה קלאסית והשנייה היא אגדה מודרנית הכוללת אלמנטים קלאסיים.