עבודה באנתרופולגיה - הטיול הגדול אחרי הצבא

תקציר העבודה

חוויית 'הטיול הגדול' עבור צעירים בחברה הישראלית עבודת מחקר בקורס שיטות מחקר איכותניות העוסקת בנושא 'הטיול הגדול'. העבודה היא עשרה עמודים של תוכן, עמוד ביביליוגרפיה, ועוד כעשרה עמודי נספחים. ראשית, מופיעה סקירה ספרותית בנושא 'הטיול הגדול', לאחר מכן, מתודולוגיה, ממצאים תימטיים ולבסוף סיכום, עמוד ביבליוגרפיה, ולאחריו יופיעו נספחים בהם הראיונות. העבודה זיכתה אותי בציון 95 בקורס בן 4 נקודות זכות . יכולה להיות שימושית כפי שהיא לעבודת סיום קורס בתחומים של אנתרופלוגיה וסוצילוגיה, וכן, יכולה להיות שימושית כבסיס לעבודה סמינריונית. תקציר:
צעירים רבים בחברה היהודית-ישראלית נוסעים ליעדים פופולריים לאחר שיחרורם משירות הבטחון. תופעה זו התמסדה בשלושים השנים האחרונות ומחקרים שונים , שאציג כאן, עסקו בנסיון להבין את שורשי התופעה. בעבודה הנוכחית אני מתעניין בשאלה – כיצד התמסדה ונשתמרה התופעה, תוך ניתוח ראיונות של צעירים ששבו בשנים האחרונות מ'טיול גדול' וכן, ניתוח של מכתבי מיילים של צעירים במהלך 'טיול גדול'. "זה הטיול שלך, תעוף עליו!" – משמעותה של חוויית 'הטיול הגדול' עבור צעירים בחברה הישראלית צעירים ישראלים רבים, בשלושת העשורים האחרונים,  בוחרים לצאת לטיול ממושך עם שחרורם משירות בצבא ההגנה. תופעה זו המכונה 'תרמילאות ישראלית' נתפסת כמובנת מאליה לאלו המכירים את החברה הישראלית (נוי, 2003). התרמילאות הישראלית בולטת כתופעה חברתית בשל מספרם הרב של המטיילים הישראלים (שם) הפוקדים יעדים פופולריים שונים, ובינהם יעדים במזרח הרחוק, המאופיינים בהזדמנות להשתחרר מן המאפיינים של החברה המערבית המזוהה עם תחרותיות, הישגיות, מאמץ להשגת רווח כלכלי, ומסגרת ציפיות נוקשה (שמחאי, 1998 בתוך יערי, 2008). עניין נוסף המייחד את התופעה הישראלית הוא סמיכותה לתקופת שירות החובה בצבא (נוי, 2003), ואף שנעשה מחקר מועט למדיי באשר לתופעה זו , ניכר כי עולה השערה לגבי קשר מסויים בין אופי החוויה הצבאית לבין אופיו של הטיול (שם).
 מטרתי בעבודה זו להתחקות אחר חוויית התרמילאות הישראלית או בשמה הנפוץ חוויית 'הטיול הגדול של אחרי הצבא'. ראשית, אבקש לנסות ולהבין מיהי אותה קבוצה חברתית בישראל, אשר תופעה זו הפכה אבן דרך עבורה. שנית, אני מתעניין באופייה של החוויה ובעיקר במשמעותה עבור אותם צעירים הבוחרים לקחת חלק בטיולים אלו. לבסוף, חשוב להדגיש כי בסקירה שאציג מוצגים כבר שורשיה האפשריים של התרמילאות הישראלית, אולם, ענייני בשאלה  מדוע התמסדה התופעה ומוסיפה להשתמר. על כן אני מוצא לנכון לחקור בוגרי טיולים מהשנים האחרונות.  בעבודה זו, אציג סקירה ספרותית בנושא התרמילאות הישראלית, תוך דגש על תיאוריות המתייחסות לנושאים חברתיים מגוונים העולים ממנו, לבסוף, אערוך ואנתח ראיונות עם 'בוגרי' טיולים מסוג זה, כמו גם, ניתוחי תוכן של דברים שכתבו בעת טיולם.