אמצעי יעיל לניטרול סיכונים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7753
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תוכן עניינים :
מבוא –3
שאלת המחקר –.3
השערות המחקר -…4
גידור וסיכון פיננסי -4
ביצוע הגידור ולמי הוא מתאים ..5
גידור כאמצעי לניטרול סיכונים 10 ממשל תאגידי ומנהל לא תקין ..11
ממשל תאגידי כאמצעי למזעור הסיכון הנוגע ממנהל לא תקין …17
תמחיר מטרה וסיכון תפעולי -17
סיכום -.26
ביבליוגרפיה –..27
מבוא
הסביבה בה מתקיימת הפעילות העסקית אינה ודאית. היא משתנה ללא הרף ואופן השתנותה לא רק שאינו צפוי, אלא שהוא תלוי בכל כך הרבה גורמים עד שהניסיון לאמוד אותו נדון במקרים רבים לכישלון או לכל הפחות להשקעה כה רבה עד שכדאיותה מוטלת בספק מלכתחילה.
לכאורה מדובר בתמונה מאוד כאוטית של המציאות, ובמידה מסוימת היא אכן כזו – הפתעות נעימות ופחות נעימות עשויות או עלולות להתרחש בכל רקע נתון, בין אם מדובר במלחמה, מחלה, תאונה או להבדיל זכייה, הצלחה ושמחה. השאלה החשובה יותר הנובעת מכך היא מה הסבירות שאירועים אלה אכן התקיימו, ובהמשך לכך מה עלולה להיות השלכתם במידה ואכן יקרו.
זהו הסבר אינטואיטיבי ופשטני למדי למונח הסיכון, אך הוא מבטא את העובדה שכולנו, פרטים ארגונים וגופים אחרים כמו לדוגמה ממשלות, פועלים מתוך מושג כלשהו או הערכה לאפשרות של התרחשותם של אירועים שונים בעתיד ואופן השפעתם של אירועים אלה עלינו.
אחת התובנות המעניינות העולות מהגדרת הסיכון באופן כזה היא העובדה שבסיכומו של דבר תפישת הסיכון אינה מונח מוחשי, אלא היא תפישה סובייקטיבית התלויה בעיני המתבונן. הלכה למעשה, אופן הפירוש למונח הסיכון יקבל משמעות אחת עבור אדם פרטי ומשמעות שונה עבור עסק. באופן דומה, ניתן יהיה למצוא פרשנויות שונות לסיכון בקרב פרטים שונים, ובהתאמה בקרב עסקים שונים.
באופן כללי, סקירה זו תבקש לעסוק בסיכון עימו מתמודדים ארגונים עסקים, ובפרט בשאלת המחקר, המנוסחת באופן הבא:
מהם האמצעים לצמצום סיכוני הפירמה?
בפועל תבקש הסקירה להתמקד בשלושה סוגים של סיכון:
1.       סיכון פיננסי – סיכון אליו חשופה החברה בהקשר לערך הכספים שבידה או ערך הכספים שהיא צפויה לקבל. בהקשר זה תבקש הסקירה להתמקד באימוץ אסטרטגיה של גידור לצורך התמודדות עם סוגים כאלה של סיכון.
2.       סיכון מנהלי – היבט המבטא את הסיכון אליו חשופה החברה בשל שינויים רגולטוריים ומנהליים הקשורים בסביבת הפעולה של החברה. סיכונים אלה מגוונים למדי וכוללים כאמור טווח השפעה רחב מאוד, אשר נפרש החל מהשפעות רגולטוריות, השפעות מיסוי וכלה בהשפעות הנובעות מצורת המנהל וההתנהלות של הפירמה עצמה. סקירה זו תבקש להתמקד באופן בו אימוץ עקרונות מנהל מתקדמים (ממשל תאגידי) עשוי למזער את הסיכון של הפירמה בשל מנהל לא תקין.
3.       סיכון תפעולי – סיכון הנובע מאי ודאות הקשורה בתהליכי הליבה של הפירמה, ובפרט בשרשרת הערך ובכושר התחרות של הפירמה בשווקים. בפרט תבקש סקירה זו להתמקד באופן בו יש באפשרות הפירמה להתמודד עם סוג סיכון כזה באמצעות תפיסות ניהול אסטרטגיות כגון תמחור מטרה.
לאור זאת, ניתן לנסח את השערות המחקר.
השערות המחקר :
1.       פעולת גידור הינה אמצעי יעיל להגבלת הסיכון הפיננסי
2 .       אימוץ עקרונות ממשל תאגידי הוא אמצעי בקרה לצמצום סיכונים של הפירמה בשל מנהל לא תקין
3 .       תמחור מטרה הוא תפיסה ניהולית אסטרטגית המשמשת למזעור הסיכונים התפעוליים של הפירמה SOX – תומכים ומבקרים בד בבד עם המהלכים הציבוריים שהובילו לניסוחו, עוררו הנושאים העומדים בבסיסו של החוק דיון ציבורי רחב, אשר לא נפסק גם לאחר החלתו.
לעומת רבים אשר הגיבו בהתלהבות רבה על שינוי זה, קמו אחרים אשר הצביעו על חסרונותיו ומגבלותיו. בשורות הבאות ננסה לסקור את העמדות המובילות בהקשר זה.
תומכי החקיקה טוענים שהיה הכרחי להחזיר את אמון הציבור בשוקי ההון על ידי, בין היתר, חיזוק פיקוח על חשבונאות בחברות הציבוריות. Finance Executives International Survey (Annual)  ערך סקר שנתי   על העלויות הכרוכות באימוץ סעיף 404 של החוק (התוכן והמשמעות של הסעיף 404
של החוק יפורטו בהמשך).
הסקר הצביע על כך שבשנת 2007, עבור 168 חברות עם הכנסות ממוצע של $
4 .7 מיליארד דולר, עלויות ציות לחוק היו בממוצע 1.7 מיליון דולר (0,036% מההכנסות). שיעור של העלויות האלו ביחס להכנסות של החברות ממשיך לרדת מאז שנת 2004.  בשנת  2006, עבור 200 חברות עם הכנסות ממוצעת של 6.8
מיליארד דולר, את עלויות ציות היו בממוצע 2.9 מיליון דולר (0,043% מההכנסות), שמהווה ירידה של  23% לעומת 2005.
כמו כן, תוצאות הסקר מעידים על האפקט החיובי של אימוץ SOX על אמון המשקיעים, האמינות של הדוחות הכספיים, וכן מניעת הונאות. ממשל תאגידי כאמצעי למזעור הסיכון הנוגע ממנהל לא תקין תמחיר מטרה וסיכון תפעולי