השוואת שיטות ניהול המלאי TOC עם שיטת JIT ועם שיטת MRP

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2012
מספר מילים 12987

תקציר העבודה

תקציר במהלך שני העשורים, חוקרים יחד עם תעשייתיים  כאחד,  החלו להגיב לצרכים המשתנים בתוך ענף הייצור. עלייה ברמות התחרות בשווקים מקומיים וזרים, יחד עם הגדלת מחסור ודלות המשאבים,  חייבה תגובה מהירה למטרת בדיקות, מחדש,  את התפיסות כיצד ניתן לנהל את המלאים שלנו. מאז שנות ה-80, פילוסופיות הייצור כגון תכנון משאבי ייצור(MRP) , , שיטת   just-in-time (JIT)  (שיטת ספירת מלאי), ותורת האילוצים (TOC) , הופיעו כמערכות ברורות בר-קיימא, מערכות תחרותיות לתכנון ובקרה למטרת שיפור ביצועי הארגון.  הספרות ההשוואתית מצביע על קווי דמיון והבדלים, רבים, בין פילוסופיות אלו, ומנסה לענות על השאלה: מהי הבחירה הטובה ביותר?
עבודה  זו  סקרה  את המאמרים אשר השוו  תוכנם של פילוסופיות אלה. מונחים כגון תכנון משאבי הייצור (MRP), just-in-time (JIT), תורת האילוצים (TOC) ולאחרונה, יזמות לתכנון  משאבי הארגון, six sigma, וניהול שרשרת האספקה, הוספו (המונחים) לאוצר המילים שלנו כדי לסייע לנו להסביר מה קורה במפעלים שלנו, וכיצד לנהל באופן יעיל את הכוחות החדשים האלה.
שלושת פילוסופיות הייצור הספציפית MRP, JIT, TOC ומערכות המתאימים שלהם קיבלו תשומת לב משמעותית בספרות אקדמית וגם בשדה התעשייה בארצות הברית, ואכן ברחבי העולם. תאורטיקנים העלה על נס את המידות הטובות של פילוסופיות אלה, , אנשי התעשייה העירו על היכולות או התקלות בפילוסופיות הייצור, ומנהלים הטרידו את עצמם בניסיון לקבוע  איזו מהפילוסופיות האלה "שהיא הטובה ביותר בשבילי?" בפני הארגון עומדת הבעיה של תכנון רמות המלאי הרצויות של החומרים העומדים בפניהם כגון מלאי חומרי גלם , מלאי חלקים קנויים , מלאי תוצרת בתהליך ומלאי תוצרת גמורה, מלאי נוצר כאשר קיים פער בין כושר ייצור נקודתי של מפעל לבין דרישה נקודתית למוצריו . רמות מלאי גבוהות מבטיחות רציפות בתפעול המערכת וכן שביעות רצון קהל הלקוחות הנובעת מיכולת הארגון לספק את ההזמנות ולהיענות לדישותיהם של הלקוחות.
מאידך , הן קשורות בהוצאות גבוהות ומקטינות את כושר הסתגלותו של המפעל לשינויים  לחילופין, קיימת נטייה להקטנת המלאי מכמה סיבות מהם :
1 .     את המלאי צריך לממן כאשר משולמת ריבית על המימון.
2.     כדי לאחסן את המלאי אנו צריכים מחסנים אשר הפעלתם כרוכה בתשלומים נלווים כגון החזקה , העסקת מחסנאים , ציוד שינוע ..ועוד…
3.     הישארות המלאי במחסן לזמן ארוך יכול להוביל להתיישנותו ואף לקלקולו
4 .     אחזקת המלאי כרוכה בתשלום ביטוח , מיסים ואגרות למיניהן.
בעידן של תחרות צרכנים מתמדת, ניהול מלאי נכון יכול להיות המפתח להצלחה כלכלית. ניהול מלאי נכון יכול להפחית בעלויות הבלאי, להפחית את הפסדי הלקוחות שתמיד רוצים לקבל הכול ועכשיו, ואף לתרום לנוחות ולסדר בארגון, בחברה או בחנות. פעמים רבות אנו מדברים על ניהול מלאי פיסי, אנו נסקור מספר שיטות מרכזיות לניהול מלאי.
במסגרת עבודה זו אנו  נתייחס לשיטות ניהול המלאי , TOC , MRP ,ו JIT  . וכיצד הן מסייעות בפיתרון בעיית המלאים , אנו נשווה בין שלושת השיטות איך הן תורמות למערכת המלאי בארגון?
אנו נסקור בשלושת הפרקים הראשונים את כל שיטה לחוד את השפעתה על מערכת המלאי ולסיכום  אנו נערוך השוואה בין שלושת השיטות .
שאלת המחקר שלי תהייה : איזה שיטה מבין שלושת השיטות: JIT  , MRP  או TOC היא השיטה היעילה ביותר לניהול מערכת המלאי של החברה?
השערות :
השערה 1 : לשיטת JIT קיימות יתרונות בולטות יותר בניהול מערכות המלאי לכן יש להשתמש בה .
השערה 2: שיטת TOC מקיימת יתרונות בולטות יותר בניהול מערכות המלאי לכן יש ליישמה בפירמות יצרניות .
השערה 3: שיטת MRP הינה שיטה בעלת יתרונות ברורות לכן יש ליישמה .
תוכן עניינים:
נושא עמוד
1 .מבוא
2-3
2 .רקע תאורטי וסקירת ספרות
4 -9
3 . מתודולוגיה:
3.1 מאמר הראשי
3 .2 מאמרים נוספים
1 0-12
4 .השערה 1 ניהול JIT
4 .1 רקע ותאוריה
4 .2 מסקנות
1 3-19
5. השערה 2 ניהול TOC 5.1 רקע ותאוריה 5.2 מסקנות
2 0-24
6 . השערה 3 ניהול MRP
6 .1 רקע ותאוריה
6 .2 מסקנות
2 5-28
7. השוואת השיטות ומסקנות כלליות
2 9-31
8 . הדיון והזדמנויות למחקר עתידי
3 2-33
9.סיכום ומסקנות
3 4
1 0.ביבליוגרפיה
3 5-36