בין ציון לציונות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
קורס
מילות מפתח
ציון 80
שנת הגשה 2012
מספר מילים 3154

תקציר העבודה

ממ"ן 12-בין ציון לציונות.
שאלה 1:
א.
מבשרי הציונות הם קבוצה של אישים שניסו להרים את "דגל"  שיבת העם היהודי לכינון חייו בציון עוד בטרם הוקמה התנועה הציונית.
פעולתם זו נבעה מכוח היותם נטועים עמוק בהוויה הרוחנית והתרבותית של העם היהודי מדורי דורות בשאיפתו לשוב לכונן את חייו בציון. אולם יש הטוענים שהם הושפעו עמוקות מרעיון הלאומיות המודרנית שפשט באירופה של המאה ה-19, ושרק בשל כך ביקשו להקים בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל. מרכז פעילותם של האישים היה עוד בטרם קמה התנועה הציונית המעשית (1881) והמדינית . בשל כך הם נקראים מבשרי הציונות היסטוריונים שונים חלוקים בשאלת "מבשרי הציונות" ולרבים מהם היו דעות שונות לגבי הגדרתם.
נחום סוקולוב  מדינאי, סופר ועיתונאי, ממנהיגי תנועת חיבת ציון וההסתדרות הציונית קבע כי אפשר להבחין במבשריה הראשונים של הציונות כבר במאה ה-17. הוא הגדיר כ"מבשר הציונות" את כל מי שחפץ בחידוש היישוב העברי בארץ ישראל, או שכתב על בעיית היהודים. הוא לא הבדיל בין ציוני שחפץ להגיע לא"י ולהשתקע בה לבין חסידים שביקשו להגיע לא"י ולחדש בה את מלכות ישראל או אלה שביקשו לעלות ממניעים דתיים וחפצו לחיות בארץ הקודש.
נתן מיכאל גרבר היסטוריון ופעיל ציוני ציין אישים ששאפו להקים מדינת יהודים בא"י כבר במאה ה-19 הוא ראה בכל מי שחפץ בשיבת היהודים  לא"י או שביקש לייסד מדינת יהודים במקום אחר "מבשר".