שיטות מחקר - ראיון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4108

תקציר העבודה

עבודה בשיטות מחקר 2- זוגיות בעידן הדיגיטציה
1 . זהות המרואיינת: שמה של המרואיינת הוא נוי לב, בחורה בת 26 אשר מתגוררת עם בעלה בעיר ראשון לציון. בחרנו בנוי מכיוון שהיא הכירה את בעלה דרך אתר ההיכרויות "J Date", הקשור לנושא המחקר שלנו הקשור למערכות יחסים ממוסדות שהחלו באתרי היכרויות. נוי הייתה יוצאת לפאבים ומועדונים אך החליטה לנסות ולהכיר דרך אתר היכרויות שם היא הכירה את בעלה עימו היא מתגוררת כעת " אחרי שנים שבהם הרגשתי מאוד בודדה ואחרי ניסיונות ללכת לפאבים עם חברה על אף שאינני אוהבת את זה כלל, החלטתי להפסיק עם הדרך הישנה ולהתקדם…".
אין לנו קשר כלל עם נוי או בעלה אור בן ה-
2 8. את נוי מצאנו בעמוד סיפורי ההצלחה של האתר, התקשרנו אליה והיא הסכימה להיפגש עימנו ולהתראיין.
2 . תגובתיות: עצם כך שאנו, החוקרים, פחות או יותר בטווח הגילאים של נוי ככל הנראה השפיע לחיוב וגרם לנוי להעריך כי היא יכולה להיפתח ולדבר עימנו בגובה העיניים. ניתן להניח כי מאחר והשיחה דרך הטלפון עוזרת לשני הצדדים להעריך את הצד השני ואת אופיו, ההיכרויות המוקדמת הזו אפשרה למראיין ולמרואיינת להרגיש יותר בנוח אחד עם השני ולקיים את הראיון בצורה טובה יותר.
3 . מקום וזמן הראיון: הראיון התקיים בביתה של נוי בראשון לציון ביום שני ה- 14/5/2012 בשעה 18:00 בערב. הדירה הייתה מוארת באורות החשמל ובאוויר היה ריח של קפה. בראיון היינו נוכחים רק אנחנו, החוקרים, ונוי המרואיינת. אופן ההתארגנות כלל התיישבות בסלון כאשר המראיין יושב אל מול המרואיינת והתצפיתן בצד. אופן זה של ההתארגנות ככל הנראה גרם לכך שנוי הרגישה קרבה אל המראיין מאחר שהישיבה פנים אל פנים יוצרת אינטימיות והרגשה של אכפתיות והקשבה אמיתית וכנה. ככל הנראה עצם כך שהמרואיינת הרגישה כי ישנה הקשבה אמיתית, היא הרגישה יותר בנוח להיפתח אלינו במהלך הראיון "היום קשה לבחורה כמוני למצוא מישהו". בנוסף, עצם כך שהתצפיתן התיישב בצד ככל הנראה גרם לנוי להרגיש קצת לא בנוח, אולי כי חשבה שעצם כך שהיא לא משוחחת או מתייחסת אל התצפיתן זו גסות רוח והוא עלול להיפגע "היא הסתכלה אל שנינו, נראה כי היא הרגישה לא נעים לא לשוחח עם התצפיתן".
4. שאלות: במהלך הראיון נשאלו בסך הכל 31
שאלות, אשר 5 מהן הן השאלות אשר הכנו מראש לפני קיום הראיון. רוב השאלות התייחסו לדעתה או להרגשתה האישית של המרואיינת בנוגע לנושאים השונים. סדרן של השאלות החל משאלות כלליות שהלכו והפכו ליותר ויותר ספציפיות: השאלות הראשונות היו על אתר ההיכרויות בו הכירה את בעלה, החוויה האישית שלה מהאתר, החוויה שלה מהפגישות הראשונות עם בעלה והחששות מהן, היתרונות והחסרונות של אתרי ההיכרויות, תגובת המשפחה והחברים לכך, קיומם של אתרי ההיכרויות והשפעתם על דרכי ההיכרויות בימינו, הביקוש הגדול, השימוש במסרונים וההשפעה שלו על היחסים בין בני זוג, הקמת משפחה, שימוש במכשירים סלולאריים בגיל צעיר, ההשפעה של מכשירים סלולאריים על האינטראקציה והריבים במשפחה, מדוע הורים קונים …