סמינר במזרח אסיה: "מִנּוּף הצדק בכוח סד הסבל" - דמותה של דראופדי במהבהרטה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 3327
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

המהבהרטה עוסקת רבות בנושא הדהרמה. מונח זה נתון למספר פירושים, אך אתרכז בעיקר בפירושיו כ'סדר קוסמי' וכ'חובה'. סיום עלילת המהבהרטה מעלה על נס את השבת הדהרמה, הסדר הקוסמי, על כנה עם ניצחון בני הפאנדו בקורוקשטרה והכתרתו של יודהישטירה. כמו כן ישנו עיסוק רב בדהרמה הקשטרית, אופן הפעולה של בני מעמד הקשטריה על פי חובתם מתוקף הסטטוס בו הם ממוקמים. אציג במהלך העבודה מספר דוגמאות לעיסוק בנושא הדהרמה בהקשר לגיבורת האפוס דראופדי. ארצה לסייג את דבריי ולהוסיף כי פרטי אירועים והסברים מפורטים למונחים מסוימים הושמטו על ידי לטובת הצגה ישירה ועניינית של רעיונותיי. טענתי היא כי המהבהרטה מציגה בעקביות את דמותה של דראופדי כ"שומרת הדהרמה". באותה נימה, ניתן להציב על פי האפוס את דמות בעלה יודהישטירה- בין "כובעיו" השונים כדהרמהראג'ה, קשטריה ולוחם מוכשר בעל מידה רבה של חמלה, מהמר כפייתי, גולה ביערות במראה ברהמין ועוד- כ"משיב הדהרמה". דראופדי בנוסף מהווה תפקיד אקוטי בהשתלשלות העלילתית של האפוס. לאורך סיפור המהבהרטה היא מעמידה את 'המין החזק' ואת העולם הפטריארכלי שהיא חלק ממנו אל מול הקונפליקטים שמייצרת הדהרמה הקשטרית. כמו כן היא מנתבת את דרכם של הסובבים אותה, לעיתים אף בלא מודע ותוך סבל רב, לכיוון שיאפשר את השבת הדהרמה על כנה לממלכה.
1 .
"שומרת הדהרמה"
1 .1.
בתולה טהורה
1 .2.
רעיה מסורה
2 .
נשיות ומיניות
2 .1.
אישיות- תכונות ה'פרקריטי'
2 .2.
ביולוגיה- ה'פרקריטי' בעולם הפיזי
3 .
ייצוג ודימוי נשיים
3 .1.
תפיסה עצמית
3 .2.
סמל "להמונים" סיכום מצאתי לנכון להגדיר את דמותה של דראופדי בדרכים שונות. היא "שומרת הדהרמה" ובתוך כך מחוללת את האירועים המרכזיים לאורך המהבהרטה שיובילו בסופו של דבר להשבת הדהרמה על כנה. היבט נוסף בו היא "שומרת" על הדהרמה נראה בדמות הסבל ואי הצדק שהיא חווה המצריכים נקמה ראויה. קישרתי את דמותה הנשית, המטאפיזית והאלוהית של דראופדי לעולם הפיזי כמעניקה פריון כל עוד נשמרת הדהרמה בדמות ריטואלים לכבודה.
כמו כן ארצה להוסיף כי דמותה כאלה מסוגלת להעצים נשים גם בימינו. כפי שכבר ציינתי, לדעתי הסבל שעובר על דראופדי לאורך המהבהרטה הכרחי להבניית דמותה כ"שומרת הדהרמה" בכלל וכאלה בפרט.