הנושא של חיזוי פשיטות רגל הינו נושא שמזה שנים רבות עומד על הפרק בעולם העסקי כבעיה המעסיקה גורמים רבים ושונים – מלווים, משקיעים, ממשלה, עובדים, לקוחות, ספקים, רואי חשבון ואחרים. ככל שעוד ועוד חברות נקלעו למצב של פשיטת רגל, הלכה וגברה ההתעניינות של הצי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7218
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תקציר הנושא של חיזוי פשיטות רגל הינו נושא שמזה שנים רבות עומד על הפרק בעולם העסקי כבעיה המעסיקה גורמים רבים ושונים – מלווים, משקיעים, ממשלה, עובדים, לקוחות, ספקים, רואי חשבון ואחרים. ככל שעוד ועוד חברות נקלעו למצב של פשיטת רגל, הלכה וגברה ההתעניינות של הציבור הפיננסי בבעיה, וגדלה המודעות והחשיבות של חיזוי פשיטות רגל, על מנת "להקדים תרופה למכה".
אין צורך להרחיק בדפדוף בדפיה של ההיסטוריה החשבונאית והכלכלית בישראל ובעולם על מנת להיזכר במקרים, לא מעטים, של עסקים אשר התמוטטו זמן קצר בלבד לאחר פרסום דוחותיהם הכספיים המבוקרים, וזאת מבלי שבחוות דעתו של המבקר הופיעה התייחסות, ולו ברמז, לעתיד לבוא.
האירועים שקרו בשנים האחרונות, דוגמת פשיטת הרגל של החברה הקבלנית חפציבה כמו-גם היקלעותן לקשיים של חברות רבות – בעיקר בתחום הנדל"ן , כגון "דלק נדל"ן" של יצחק תשובה  , הדגישו את חשיבות חיזוי פשיטות הרגל.
הפגיעה בציבור חלש יחסית, הנזק הכלכלי שנגרם, חוסר המודעות לקבלת בטחונות מהחברות, כל אלו מחזקים יותר את חשיבות חיזוי פשיטת רגל של חברה על מנת להיערך בהתאם. יכולת חיזוי זו תשפיע גם על מבנה ההון של הפירמה ורמת המינוף הפיננסי שלה ומחיר ההון ישתנה בהתאם. אם ישנה האפשרות לנבא פשיטת רגל של חברה שנה או שנתיים לפני שהדבר קורה, אזי ישנה גם אפשרות לתכנן תוכניות הבראה ורה ארגון מבעוד מועד ולהציל את החברה.
בעבודה זו נסביר את המושג פשיטת רגל, ההשלכות של אירוע כזה ומי מושפע ביותר, וכן נסקור מבחינה תיאורטית כמה שיטות לחיזוי פשיטת רגל של פירמה, בסיכומן נערוך מבחן אמפירי לשיטת ניתוח הרב משתנים לחזוי פשיטת רגל עפ"י "מודל אלטמן", על-מנת לבדוק מבחינה אמפירית האם יש קשר בין התוצאה בפועל לבין החזוי של המודל.