כללי בחירה בוועדות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 8161
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1. מבוא
–..
3
2 . סקירת ספרות ..4
3 . כללי בחירה בוועדות –6
4 . כלל הבחירה האופטימלי ..10 כלל הבחירה הראשון הטוב ביותר –…11
כלל הבחירה השני הטוב ביותר ..12
המודל -12
אנונימיות כתמריץ להצבעה אסטרטגית -.13
הימנעות מהצבעה -משפטים 5. כלל בחירה המשיג את מירב תועלת חברתית -16
המודל -17
6 . השפעת דיון מוקדם על החלטות הוועדה –.19
7. סיכום וביקורת 24
8 . רשימת מקורות 26

1 .
מבוא
ועדה היא קבוצה של אנשים אשר מטרתם לבחור באלטרנטיבה הטובה ביותר מכל אלה שמוצגות בפניהם. כל אחד מחברי הוועדה הינו בעל העדפות אישיות שלו. פרטים שונים יכולים להיות בעלי כישורי החלטה שונים, תלוי בידע וניסיון שיש להם בתחום. עבודה זו עוסקת בבחירה דיכוטומית. במצב זה חברי ועדה בוחנים הצעה מסוימת ומחליטים האם להצביע בעד או נגד ההצעה. לבחירות של ועדות יש השפעה ניכרת על חיי כל אחד מאיתנו ועל חיי החברה בכלל. אנו נתקלים בוועדות בתחומים רבים:
ממשל ופוליטיקה, מערכת משפט, רפואה, צבא, השכלה. לכן המטרה היא להגיע לבחירה יעילה, בחירה שתביא למקסימום תועלת חברתית. ניתן למדוד את יעילות הבחירה של ועדה בדרכים שונות. ניתן לומר כי הבחירה יעילה כאשר היא מביאה לרווחת החברה כולה.
לחילופין, ניתן לבחון את יעילות הבחירה באמצעות קריטריון של שוויוניות, כלומר האם העלות והתועלת מהבחירה מתפלגת בצורה אחידה, שוויונית בין הפרטים בחברה. אחד הגורמים החשובים שמשפיע על תוצאות הבחירה של ועדה הוא כלל לפיו הבחירה מתבצעת. ישנם כללי בחירה שונים: כלל הרוב, כלל המומחה, כלל אחידות דעים, וכללים נוספים אשר יוצגו בהמשך. בחירה בכלל זה או אחר יכולה לשנות את החלטת הוועדה, לכן בחירת הכלל האופטימלי הינו נושא חשוב אשר נעשו בו מחקרים רבים. ברצוני להציג דוגמא מחיי האישיים כדי להדגיש עד כמה השפעה של החלטת הוועדה יכולה להיות מכרעת בחיים של כל אחד מאיתנו. לפני מספר שנים הייתי בהריון. באחת הבדיקות נתגלתה בעיה אשר לא אמורה להשפיע כלל על העובר, אך יכולה לגרום נזק לי. בשלב מתקדם של הריון הבעיה החמירה ונאלצו לאשפז אותי במחלקה להריון בסיכון גבוה. לרופאים הייתה דילמה לא פשוטה. האם ליילד אותי בניתוח קיסרי ולסיים את ההריון למעני, או לחילופין להמשיך את ההריון כמה שאפשר למען העובר אשר לא היה מספיק מפותח עדיין. הוועדה הרפואית כללה מספר אנשים: שני רופאי נשים רגילים, רופא מומחה אחד בעל ידע וניסיון רב בתחום הריון בסיכון גבוה ורופא בכיר מנהל המחלקה. הוועדה החליטה להמשיך את ההריון ולבצע ניתוח מתוכנן בשבוע 38 להריון. הבחירה לא נעשתה לפי כלל המומחה (לא נתנו לרופא המומחה להחליט למרות נסיונו הרב), לא לפי כלל הרוב מיוחס או משוקלל (לא נתנו משקל גדול יותר לקולו של מנהל מחלקה או לרופא מומחה), אלא לפי כלל הרוב הפשוט. ההחלטה הייתה שגויה. אני לא הצלחתי לשרוד עד שבוע 38, כבר בשבוע 34 הגעתי למצב שנשקפה סכנה לחיי ונאלצו ליילד אותי בניתוח חירום. יתכן, אם היו משתמשים בכלל בחירה אחר, היו מגיעים להחלטה אחרת ומונעים ממני סבל רב.