סיכום מלא לבחינה במבוא לחשיבה חברתית

תקציר העבודה

סיכום למבחן במבוא
לחשיבה חברתית ספר 1
שלושת השאלות העוסקות בזהות:
כיצד נוצרות זהויות?
באיזה מידה אנו יכולים לעצב זהויות אלה?
האם קיימת כיום אי ודאות כלשהי באשר ל"מי אנחנו"?
כיצד נוצרות זהויות?
הזהות היא דינאמית ומשתנה ככל שאדם מתבגר.
לכל אדם מספר זהויות.
בן אדם חייב להיות אקטיבי בעיצוב זהותו.
הזהות משייכת אותנו לקבוצה מסוימת אך גם מבדילה אותנו מקבוצות אחרות.
קיים מתח בין עיצוב הזהות ע"י בן האדם בעצמו לבין עיצוב זהותו ע"י החברה – לחץ חברתי.
לבני האדם ישנה נטייה לקטלג אנשים.
התיאוריה של מיד טוען שאנו יכולים להבנות את הזהות שלנו בעיני עיניהם של אחרים. בני האדם פועלים על פי נורמות המקובלות בחברה. אולם, ליחיד יש כוח כך שהחברה לא יכולה לקבוע לו הכל. אנו מעצבים את זהותנו ע"י לבוש, התנהגות וכדומה.
התיאוריה של קופמן-דרמטוזה ע"פ קופמן, כל בן אדם חיי בתוך תיאטרון כאשר ברקע
יש במה, קהל, תסריט, מאחורי הקלעים וכדומה, וכל בן אדם משחק תפקיד כאשר הדרך בה הוא משחק תלויה רק בו. הטקסט כתוב, אמנם האדם בוחר כיצד לפרש אותו – אלמנט של חופש בעיצוב הזהות.
התיאוריה של פרוייד ע"פ פרוייד האדם הוא חייה חברתית המונע משני דחפים: חיים (=סקס) ומוות (=אלימות) כאשר הסיפוק לצרכים הללו מגיע: אלימות – ע"י טלוויזיה, ספורט וכדומה, וסקס – ע"י מיסוד, נישואים וכדומה. ולמרות זאת, יש לנו דחף שאינו ממומש ואינו מסופק. ע"פ פרוייד אין לנו דרך תקינה להשיג את מימושו של הדחף, ולכן הדחף יוצא החוצה ע"י חלימה, בתת מודע, שאין שליטה עליו. הזדהות – זהותו האישית של האדם נבנית ע"פ רצף אירועים שהאדם עבר, ומורכבת מההיסטוריה האישית שלו. ההזדהות הינו תהליך בו אדם מאמץ לעצמו דמות מן העבר ומאמץ אותה כשהות שלו עצמו. ההזדהות של האדם היא משהו שהופך לחלק ממנו. האדם תמיד נמצא בדיאלוג עם העבר. פליטת פה פרוידיאנית – סיטואציה בה אדם אמר דבר מה שאינו התכוון אליו – ע"פ פרוייד אין לבן אדם שליטה על כך כיוון שאלו דברים שנפלטים מתת המודע. לתת המודע, המתבטא לעיתים בפליטות פה פרוידיאניות, יש השפעה על תהליך ההזדהות, שכן, לתת מודע חלק חשוב בעיצוב זהותו של האדם.
התיאוריה של אלתוסר טוען שלכל אדם יש סט של זהויות שבנויות עבורו, והוא זה שיכול להתאים לעצמו זהות מסוימת לסיטואציה מסוימת, אולם החברה קובעת ומזמינה את האדם לאמץ התנהגות מסוימת ובכך לבחור זהות מסוימת. מדובר בגישה ביקורתית הטוענת כי החברה יוצרת דבר בעייתי עבור היחיד.
קיומה של אי ודאות לגבי הגדרת הזהות הגדרת הזהות כל הזמן משתנה. –