שוויון הזדמנויות בעבודה - תופעת האפליה מטעמי גיל בישראל - משלב הקבלה לעבודה ועד לשלב הפיטורין

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7517
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

  "תופעת האפליה מטעמי גיל  בישראל – משלב הקבלה לעבודה ועד לשלב הפיטורין" עבודת פרה-סמינריונית קורס "שוויון הזדמנויות ואיסור אפליה בעבודה"                                                תוכן עניינים

1 .                מבוא
– הצגת נושא העבודה –    עמוד
3
2 .                סקירת תופעת האפליה מטעמי גיל בשלבי העסקה שונים –..    עמוד 4

3 .                איסור אפליה מטעמי גיל במשפט הישראלי, מצב החקיקה והפסיקה –.    עמוד  6

4 .                טענות המעסיקים בהעדפת עובדים צעירים על מבוגרים וסטריאוטיפים  חברתיים–
   עמוד  9
5.                בחינת דרכים למאבק ולהתמודדות  בתופעת האפליה מטעמי גיל …
  עמוד 11

6 .                סיכום ומסקנות אישיות —
  עמוד  14
7.                ביבליוגרפיה —   עמוד 16
מבוא – הצגת נושא העבודה נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר נחשב לכלכלן מצוין ואחד הנגידים הטובים בעולם ובעיני מביני עניין רבים, מועמד ראוי לתפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית.
אבל הוא בן 67
ועל כן נפסלה מועמדותו של פישר על הסף – מבלי להתייחס לכישוריו, ניסיונו, והצלחותיו המכשירות אותו לתפקיד, או לכל הפחות שתישקל מועמדותו.
תקנון הקרן קובע גיל מקסימום ליו"ר הקרן והוא גיל 65.  למר פישר אין אנחנו צריכים לדאוג למקום עבודה, אך סטנלי פישר אינו לבד, בעיית האפליה על רקע גיל היא בעיית מאקרו במדינת ישראל שבעתיד תפגע בכולנו , היא חוצת  מגזרים  ומגדרים. (יאיר, 2011) "אפליה מחמת גיל הפכה לרעה חולה ההולכת ומתפשטת בשוק העבודה בישראל", כתבה נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במחוז תל אביב, עו"ד שרון אברהם-ויס בכתב התביעה. 12
אחוזים מכלל הפניות שהתקבלו מתחילת שנת 2010 ועד חודש ספטמבר היו פניות של אנשים אשר התלוננו כי הם מופלים בשוק העבודה על רקע גילם.
מקצתם אנשים שלא התקבלו לעבודה בגלל גילם, אחרים שלא קודמו בעבודתם מחמת גילם, וגם מקרים רבים – של אנשים שפוטרו מכיוון שנחשבו למבוגרים מדי למקום עבודתם הצעיר, זאת  גם אם חצו את גיל ה-40 אך לא מזמן". (אברהם-ויס,
2 010) האפליה החמורה ביותר בעולם ובישראל היא כיום אפליה מטעם גיל. אפליה זו קשה יותר אף מאפליה ע"פ מגדר.
עולם העבודה נמצא בשני תהליכים מנוגדים : 1. הארכת תוחלת החיים.  2. פליטתם של אוכלוסיית העובדים בגיל המבוגר, אשר מביא לקיצור יכולת ניצול ההון האנושי.
מהנדס שסיים לימודיו בשנות ה-60, מצוי כיום בבעיה אלא אם חידש את מידת הידע שלו. "שני הכיוונים  הללו יוצרים פער של מספר שנים שבהן מתנהל "קרב" בין צעירים למבוגרים. ישנה התחושה כי מה שאנו עושים לגבי קבוצת המבוגרים זהה לסגנון  ההתנהגות שמקובל להנהיג כלפי קבוצות שחוו אובדן או מחלה. אנו מדביקים תווית – כאילו זו קבוצה שדורשת טיפול". (פרידמן , 2000) בישראל נקבע איסור הפליה על רקע
גיל ב"חוק שוויון הזדמנויות , התשמ"ח 1988". חוק זה , אוסר על מעסיק להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה על רקע
מינם, מעמדם האישי, היותם הורים, גילם, גזעם, דתם, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם, מפלגתם והשתייכותם.  האפליה אסורה בעת:
קבלה לעבודה, תנאי עבודה, קידום בעבודה, הכשרה או השתלמות מקצועית, פיטורים או פיצוי פיטורים וכן הטבות פרישה. (חוק שוויון הזדמנויות תשמ"ח 1988) הבעייתיות העיקרית בחוק שוויון הזדמנויות נעוץ באכיפתו כפי שעולה מן הסקירה הבאה : "חלון ההזדמנויות למימוש זכויותיו של העובד בגיל במתקדם נפתח באמצעות החקיקה והתיקון השלישי לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, שהוסיף על הקטגוריות של איסורי האפליה גם את טעם הגיל.
יצוין , כי אחת מהבעיות ביישום החקיקה המתקדמת בישראל נעוצה בקשיי האכיפה.
למעשה, איסור אפליה מחמת גיל היה קיים גם בעבר בסעיף 42
של חוק שירות התעסוקה – בקבלה לעבודה". גם אז וגם היום הבעיה העיקרית אינה נעוצה בקיום החוק אלא באכיפתו בפועל (קלונר,
2 000).
"ייתכן כי השינויים המהירים והעמוקים אותם עובד הכפר הגלובלי שלנו הם אלה הקובעים את המצב בו מועדפים הצעירים, כמי שיש להם יותר מה להציע מאשר להוריהם, בעלי הניסיון הרב, אשר תוחלת החיים שלהם דורשת מהם להישרד בשוק העבודה עוד שנים רבות. בתפיסה הסטריאוטיפית, נתפסים המבוגרים כ"מרובעים", כ"מאובנים", כמיושנים, כאיטיים יותר וכגמישים פחות מדי לטובת הצרכים של סביבת העבודה התחרותית.
לעומתם נתפסים בני הדור הצעיר, אשר לא מזמן סיימו את לימודיהם, כמהירי מחשבה, כמעודכנים בתורות חדשניות , כגמישים וכיצירתיים, וכ"מחוברים" לשוק העכשווי.
(חניק,  1997) עבודה זו תבחן את תופעת האפליה מטעמי גיל במסגרת העבודה בישראל . בפרק הראשון, אסקור תופעת האפליה מטעמי גיל בשלבי העסקה שונים . בפרק השני, אציג את איסור אפליה מטעם גיל במשפט הישראלי  וכן מצב הפסיקה בתחום.
בפרק השלישי, אציג את המיתוסים וטיעוני המעסיקים בהעדפת העובדים הצעירים על העובדים המבוגרים.   בפרק הרביעי, אציג דרכים למאבק  ולהתמודדות בתופעת האפליה מטעמי גיל .כמו כן הציע מספר דרכים לפתרון חלקי של התופעה בהסתמך על דעת מומחים מהארץ ומהעולם.   לבסוף,  אסכם  את  העבודה  עם הצגת מסקנות  ודעה  אישית.