אישיות תיאוריה ומחקר

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , ,
ציון 96
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1333
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1) א. קרא את התיאוריה המוצגת בממ"ן
1 1 ונתח אותה בהתאם למודל של מדי (גרעין, התפתחות ופריפריה).
ב. העזר בניתוח זה בכדי לזהות את מגרעותיה של התיאוריה.
(50 נקודות)  שאלה 2) קרא בעיון את תיאור המקרה הבא, ונתח אותו תוך שימוש במושגים הלקוחים מהפסיכולוגיה האקסיסטנציאליסטית.
תיאור מקרה יצחק, בן 40 , נשוי ואב לשתי ילדות, עובד כמנהל בכיר בחברה מסחרית מצליחה. יצחק הוא הבן . הבכור במשפחה שבה שני בנים. הוא נולד בעיירה קטנה ברוסיה, ועלה ארצה עם הוריו בגיל 16
ברוסיה, אביו ניהל מסעדה, ואמו היתה עקרת בית. יצחק מתאר את הוריו "כיוצאי שואה טיפוסיים" – אנשים שמקדישים את חייהם למען הילדים שלהם, ומנסים לעבור את החיים בשלום, מבלי להקלע לעימותים עם סביבתם.
אמו היתה הדמות הדומיננטית בבית. אביו היה רב הזמן בעבודה. מדי פעם האם היתה מאשימה את האב שהוא מזניח את הבית, והוא היה מאשים אותה, שהיא מקדישה את כל זמנה לילדים, ואינה מתיחסת כמעט אליו.
יצחק מתאר את ילדותו כילדות שמחה, וזאת למרות שהוא גדל בסביבה אנטישמית, ולא עבר יום מבלי שספג מכות מילדים בבית הספר.
לדבריו, לא היה טעם להתנגד למכות, משום שהמכים היו רבים וחזקים ממנו. את זמנו הפנוי הוא בילה אך ורק בחיק המשפחה המורחבת, יחד עם בני
1 6
דודים שגרו בסמוך. תחושת השמחה מתקשרת לאוירת "הביחד" ששררה באותה משפחה מורחבת.
בגיל 26 התחתן יצחק עם טובה, בחורה ממוצא מרוקאי, שעלתה לארץ לבדה, לאחר ששני הוריה נפטרו בצרפת. לדבריו, הקשר שלו עם טובה היה בתחילה מבוסס על תמיכה רגשית ועזרה מצידו.
טובה היתה מאד סוערת מבחינה רגשית, בעוד שהוא היה תמיד מאד מאופק. הניגוד ביניהם משך אותו אליה. בנוסף, יצחק סבל מבעיות בתפקוד המיני לפני שפגש את טובה, והקשר איתה החזיר לו את הבטחון בגבריות שלו.
הוריו של יצחק התנגדו מאד לקשר שלו עם טובה. יצחק לא כעס עליהם משום שהוא הבין "שהם אנשים מבוגרים, וקשה להם להתרגל למישהי מרקע שונה". טובה מאד כעסה שיצחק אינו מתיצב באופן ברור לצידה, ויצחק מאד כעס שהיא דורשת ממנו לעשות זאת. יצחק חש אחריות חזקה כלפי הוריו, שאין להם בארץ אף אחד חוץ ממנו, מכיון שאחיו הצעיר היגר לארצות הברית. במשך כל שנות נישואיו יצחק הקפיד לנסוע פעם בשבועיים לבלות את השבת עם הוריו הגרים במרחק של שעתיים נסיעה מחוץ לעיר. טובה טוענת כנגדו, שהוא קשור להוריו יותר מאשר למשפחה שהוא הקים.
זמן קצר לאחר הנישואין, יצחק הרגיש שהוא עשה טעות, ושטובה אינה האישה המתאימה בשבילו, אך בינתיים נולדה לזוג ילדה, ויצחק חש שהוא חייב להשאר במסגרת הנישואין בכדי לא לפגוע בילדה – הוא "חייב לשלם את המחיר" על הטעות שלו. הכעס והניכור בין בני הזוג החריפו במשך השנים. יצחק טוען שהאשמה רק בטובה.
טובה לדבריו היא אישה אימפולסיבית, תוקפנית, שעושה לו מבחנים כל הזמן, ומחפשת כל הזמן הוכחות לכך שהוא אינו אוהב אותה. יצחק מנסה להמנע מלהתוכח עמה, וזאת משום שהויכוחים מתדרדרים לעיתים קרובות לרמה של קללות ועלבונות. כאשר טובה פותחת בויכוח יצחק מנסה בדר"כ לפייס אותה, או שהוא מנתק מגע ועובר לחדר אחר.
יצחק פנה ליעוץ פסיכולוגי כאשר הרגיש שהמתח בו הוא שרוי מתחיל לפגוע גם בתיפקוד שלו בעבודה. לדבריו, הוא חי את חייו מתוך תחושת חובה בלבד. חובה כלפי משפחתו, כלפי הוריו וכלפי עבודתו. אין לו הנאה משום דבר שהוא עושה. הוא חש שהוא איבד את החלק הפנימי, האמיתי, הספונטני שלו, והוא מתפקד רק כמסכה חיצונית. כאשר הוא נוסע לחו"ל, או יוצא למילואים, הוא מנסה לחפש בתוך עצמו תחושות של געגועים כלפי בנותיו, הוריו או אשתו, ואינו מצליח לאתר את התחושות הללו. התחושה היחידה שקיימת היא של ריקנות, ומילכוד ללא מוצא.
(20 נקודות) שאלה 3) לפי רוג'רס, האדם האידיאלי אינו צריך להשתמש במנגנוני הגנה. פרויד לעומתו טוען, ששימוש תקין במנגנוני הגנה הוא חלק מהבריאות הנפשית. הסבר ממה נובע שוני זה בין שני התיאורטיקנים.