עבודה על דבורה הנביאה בנושא נשים בתנ"ך
מוסד לימוד | המכללה האקדמית גבעת וושינגטון |
סוג העבודה | עבודה אקדמית |
מקצוע | יהדות |
מילות מפתח | ברק ודבורה, דבורה הנביאה, מנהיגות נשית בתנ"ך, שירת דבורה |
שנת הגשה | 2012 |
מספר מילים | 3025 |
מספר מקורות | 7 |
תקציר העבודה
מבוא
"וּדְבוֹרָה אִשָּׁה נְבִיאָה, אֵשֶׁת לַפִּידוֹת–הִיא שֹׁפְטָה אֶת-יִשְׂרָאֵל, בָּעֵת הַהִיא" מקריאה ראשונה של פרקים ד-ה בספר שופטים מתגלה דמותה של דבורה המקראית ,דמות יוצאת דופן:
אישה נביאה, משוררת, שופטת ומנהיגה. תיאורים אלו כמו החשיפה הראשונית לדמותה של דבורה מעלים אצלי לא מעט שאלות, על חלקן אנסה לענות בעבודתי זו וחלקן תשארנה עם סימן שאלה.
בפסוק ד, הנכתב לעיל, מספרים לנו לראשונה על דבורה, הפסוק מדווח לנו על עצם היותה של דבורה אישה פעמיים. מדוע ? האם לא די בפעם אחת להבין ?
"אשת לפידות" – מי הייתה דבורה ? האם לפידות מתאר לנו את מקורה של דבורה? שמה?
עיסוקה? או אולי את האיש לו היא נשואה? ואם כן, מי הוא?
"היא שפטה את ישראל" – איך יתכן כי אישה הייתה שופטת על עם ישראל, הרי ברור וידוע היה משחר הימים כי תפקידי הנהגה באשר הם מיועדים לגברים ואילו פה אנו נחשפים לאישה אשר ממלאה תפקיד מנהיגותי. הדבר מעורר פליאה ומחייב אותי לבחון את הנושא לעומק.