מרעיון לממשות - ג'פרסון והפדרליזם בארה"ב!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 12
מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 95
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1369

תקציר העבודה

שאלה 1
א. התפקידים שמייעד לג'פרסון לנשים, הם תפקידים שבחברה שלו ראו באותם ימים כייעודן של נשים: אומנויות יפות – ציור, מוסיקה וריקוד, וכן לימודי שפות, בעיקר צרפתית, שנחשבה ללשון התרבות והעידון, וכמובן אנגלית, וכתיבת מכתבים. היה עליהן לטפח את הופעתן החיצונית באופן לא ראוותני, ולהיות נקיות וצנועות, נשים צייתניות לבעליהן ובנות צייתניות להוריהן, ובעלות מידות טובות.
על הנשים לתרגל את הנושאים הללו באופן יומיומי כדי לשפר את כישוריהן, כדי שיוכלו לצאת בחברה, להיות גאווה להוריהן ולהפגין את כישוריהן וייחוסן, ולמצוא להן בעל מתאים. כלכלת משק הבית היתה נושא חשוב אותו הנחילו להן אימותיהן, ללמדן לשמור על סדר ויעילות הבית, ולהיות עזר שכנגד לבעליהן.
תפקידי הגברים היו עיסוק במדעים, בעסקים כולל חקלאות וכמובן ניהול המשק והחווה, ופוליטיקה. באותם ימים בני ג'נטלמנים שיכלו לצאת ללימודים, הכנסתם הובטחה להם מתוקף ייחוסם, ולכן היו פנויים לרכוש השכלה ולאחריה מקצוע, עיסוק, ובבוא הזמן לרשת את רכוש המשפחה, ולנהל את החווה.
על הגברים היה ללמוד מדעים; מתמטיקה, פיזיקה, בוטניקה וכימיה, וכן לרכוש ידע והשכלה בתחומי מדעי הרוח, היסטוריה מדינית, פילוסופיה, קלאסיקה ושפות. ג'פרסון שם דגש רב על החינוך והטיף לו בלהט – הוא ראה בלימוד מתימטיקה ושפות תמריץ לזיכרון המונע רכישת הרגלי עצלות. הוא הטיף גם ללימוד עצמי, ולפעילות גופנית רבה, בעיקר הליכה.
ב. תמונת העולם של בני המעמד הגבוה בווירג'יניה באה לידי ביטוי באופן ברור: הנשים חיו בבית, בחסות הוריהן או בעליהן, השביחו את עצמן ואת כישוריהן בתחומים שהולמים את המין "היפה" כדי למצוא בעל הולם, והעבירו את זמנן בנעימים. היה עליהן להיות רעיות טובות, נשים צנועות וטובות הליכות, ולשמור על ערכי המשפחה.
הגברים הצעירים יצאו ללמוד, על-פי רוב לא כדי לרכוש מקצוע, אלא כדי להיות חברים מכובדים בקהילה, גברים משכילים בענייני היום והעולם, ולהמשיך את עסקיהם או ענייניהם של אביהם. הם נשאו אישה בת החברה הדומה, הקימו משפחה, וחיו חיים שלווים למדי, בקרב אנשים כמותם.
ג. התמונה בצרפת שונה לגמרי – ג'פרסון מתאר את החברה הפריזאית כחברה הוללת ופוחזת, שקשרי המשפחה התרופפו בה לגמרי. הוא מספר שהם חווים ריגשי התעלות שמעבר לשמחה הרגועה של האמריקאים, אבל רגעים אלה פזורים … (המשך)