דיני משפחה במצרים

תקציר העבודה

תקציר מתחילת המאה העשרים, ניכרת נטייה של מעצבי החוק במצרים לכונן איזון בין גברים ונשים בהתייחס ליכולתם ליזום מהלך של פירוק מסגרת הנישואים. המחוקק המצרי החל להתערב התחומים חדשים המטרה להתאים את החוק להתפתחותה של החברה ועל מנת להעמיד פתרונות לבעיות חברתיות עימן החברה המצרית מתמודדת.
עבודה זו תבחן את התיקונים אשר בוצעו בחוק המעמד האישי במצרים תוך התייחסות למעמדן ולזכויותיהן של הנשים מתוקף תיקוני חוק אלה.
התחומים שיסוקרו הם: נישואים וגירושים, משמורת ילדים וירושה ואופן השפעת שינויי החוק על מצבן של הנשים במסגרת המשפחה.
הפרק הראשון יפרוש את דיני המשפחה על פי השריעה (קודקס החוקים האסלאמי); הפרק השני יסקור את השלבים השונים של שינוי החקיקה המצרית בנושא דיני המשפחה וזאת תוך התמקדות בתיאור סעיפים חוקתיים שונים – על פרשנותם המשפטית; הפרק השלישי יציג את חוקי הירושה על פי החוקה המצרית תוך הדגשת ההבדלים בין זכויותיהם של נשים וגברים בסוגיה זו; בפרק הרביעי יוצגו החוקים והתקנות הרלבנטיים למשמורת ילדים במצרים, תוך התייחסות לזכויותיהן של נשים ולמעמדם של הגברים בהקשר זה; הפרק החמישי  יסקור את התייחסות החוק המצרי להתעללות פיזית, נפשית וכלכלית בנשים. בנוסף לכך, תיבחן מידת יישומם של תיקוני החוק בפועל ואופן אכיפתם ויישומם של תיקוני החוק החדשים.