שיטות מחקר במדעי החברה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2011
מספר מילים 1645

תקציר העבודה

1 .      א)  המקור לפער בתוצאות יכול להיות – הטיה שמקורה בניסוח השאלות:
ניסוח מוטה של השאלה גורם לכך, שנבדקים שונים עלולים להגיב בצורה דומה (למרות שתגובותיהם האמיתיות שונות), ובכך להקטין את שונות התגובות בצורה מלאכותית. ניסוח מוטה שכזה עלול להיגרם עקב הצגת צד אחד של המטבע, למשל (כלומר, עקב הבלטת צד אחד של הדילמה יותר מהאחר).
ב)   נוסח אפשרי של שאלה מהשאלון של מכון א': האם הינך בעד המתת חסד?
נוסח אפשרי של שאלה מהשאלון של מכון ב': האם הינך נגד המתת חסד?
ההבדלים בניסוח עלולים ליצור את הפער בתוצאות שהוצגו משום, שהינם מציגים צד אחד בלבד של המטבע (כלומר, בשאלה כבר מוצגת אפשרות אחת מתוך כלל האפשרויות המוצעות לתשובה).
הבעיה בניסוח, שמציג צד אחד של המטבע, הינה – כשהשאלה מכוונת/מוטה לכיוון מסוים, הדבר נחשב לשאלה מנחה. ומכיוון שאצל נבדקים רבים קיימת נטייה להסכים עם השאלות, הדבר מביא לכך ששיעור גדול יחסית של נבדקים ממכון א' מגיב "בעד", ולהיפך – ששיעור גדול יחסית של נבדקים ממכון ב' מגיב "נגד".

2 .      א)  מרכיבים שההקדמה לשאלון כוללת: ·     הוראות ברורות למילוי השאלון.
מרכיבים שההקדמה לשאלון אינה כוללת: ·     הצגת המראיין.
·     הצגת הגוף העורך את המחקר.
·     הצגת מטרת המחקר.
·     הדגשת ערך תרומת המרואיין.
·     הבטחת סודיות.
·     לשאלות אין תשובות נכונות או לא-נכונות.
הצעה לנוסח מלא לשאלון:
שלום רב, שמי יעל אלטרמן, וברצוני להציג בפניך שאלון קצר במסגרת קורס "שיטות מחקר במדעי החברה", שמטרתו לבדוק קיומה של תסמונת "פיטר-פן" אצל גבר מסוים. השאלון מהווה חלק ממחקר רחב יותר, המתבצע באוניברסיטה הפתוחה. לפיכך, במידה וברצונך לקבל פרטים נוספים אודות המחקר, ניתן ליצור קשר עם משרדי האוניברסיטה.
השאלון מיועד לנשים ולאהובות, וההשתתפות בו הינה בגדר התנדבות. במידה ותבחר/י, תוכל/י להפסיק בכל שלב. ברצוני להדגיש, שתשובותיך יישמרו בסודיות מלאה וישמשו לצורכי מחקר בלבד. השאלות בשאלון נבחרו בקפידה, וכל אחת מהן חשובה למטרת השאלון.
בשאלון זה אין תשובות נכונות או שגויות. תשובה נכונה, היא זו המשקפת את הרגשתך וכנותך חשובה להצלחתו. שיתוף הפעולה מצדך חיוני למען הצגת תמונה אמינה. תודה רבה על שיתוף הפעולה ועל נכונותך …