חזבאללה בין איראן ללבנון

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 4311
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

ארגון חזבאללה הוקם בשנת 1982 בלבנון לאחר כניסת כוחות צבא ישראלים אל תוך המדינה, הארגון הוקם כמגן לבנון אך האם זאת באמת הסיבה שהוא הוקם?
 הארגון הוקם בסיוע מסיבי של איראן ששואפת לייצא את המהפכה שהתרחשה בה ב-1979 אל כלל העולם, תחילה בעולם הערבי ובהמשך לשאר העולם.
חזבאללה אשר מתבסס מבחינה רעיונית על הדוקטרינה הח'ומיניסטית ודוגל במלחמה כנגד ישראל עד לסופה. הארגון התחיל את דרכו כארגון שיעי רדיקאלי אך כיום הוא מאמץ גישה מתונה יותר עקב השינויים הרבים שחלו בעולם ובלבנון בפרט.
הארגון הוקם ע"י אנשי דת אשר רכשו את השכלתם בנג'ף עד שגורשו על ידי סאדאם חוסיין מעיראק ופתחו סניפים של מכללות בלבנון. מבנה הארגון מורכב משנים- עשר חברי מועצת ההנהגה (מג'לס אל שורא) ובראשם עומד מזכ"ל, נכון להיום חסן נסראללה שהחליף את עבאס מוסאווי שחוסל על ידי מסוקי צה"ל בלבנון בשנת 1992.
הארגון החל את דרכו באזור בעלבכ שבלבנון בתמיכתם של השיעים, אשר היו העדה המקופחת ביותר בלבנון למרות שהיא מהווה את הרוב באוכלוסייה המגוונת הלבנונית. את התעוררות השיעית בלבנון אפשר לזקוף לזכותו של מוסא אלצדר אשר נבחר על ידי האיראנים על מנת לעורר את השיעים להיותם חלק ממדינה שיעית גדולה, אלצדר שרצה את תמיכת הלבנונים השתדל שלא להזדהות יתר על המידה עם איראן ופעל רבות למען החברה הלבנונית, הוא הקים את המועצה השיעית העליונה, שנועדה לדאוג לאינטרסים הדתיים של השיעים בלבנון, לאחר מכן הקים תנועה שיעית פוליטית- חברתית "אמל".  עם צבירת נכסים ועמדת כוח בלבנון החל אלצדר להתנגש חזיתית אל מול האינטרסים האיראנים בלבנון, הוא הפך מנציג איראן לבעל מעמד גם אל מול מנהיגי לבנון והעולם. אלצדר נעלם ב1978 בלוב בצורה מסתורית ועד היום לא יודע מה עלה בגורלו. תלמידו של אלצדר, מחמד חוסיין פדלאללה הניח את היסודות הרוחניים