ביטחון סוציאלי- עוני והשפעתו על בריאות הקשישים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4097
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

עוני והשפעתו  על בריאות         הקשישים בישראל ובארה"ב סמינריון ביטחון סוציאלי קורס- 10558
תוכן עניינים
1.         מבוא —
עמ' 3-4
2 .   הגורמים לעוני-הכנסות הקשישים בישראל…עמ' 5-9
§             הכנסה מפנסיה תעסוקתית §             תוכניות פרטיות של ביטוח וחיסכון §             קצבת זקנה §             השלמת הכנסה
3 .   מקורות הכנסה של הקשישים בארה"ב -.עמ' 10
4 .   בריאות הקשישים בישראל –עמ'
1 1-13
5.   בריאות הקשישים בארה"ב -…עמ'
1 4-משפטים
6 .   סיכום ומסקנות –עמ'
1 6-17
7.   ביבליוגרפיה עמ'
1 8-19
הזדקנות האוכלוסייה היא אחד התהליכים הדמוגראפיים הבולטים שהחלו במאה ה-20 וממשיכים במאה הנוכחית.
בראשית שנות ה – 2000 שיעור הגידול העולמי של הקשישים עמד על 1.9% כאשר שיעור הגידול של כלל האוכלוסייה  היה רק 1.2%.
בד ובד עם ההזדקנות חווה קבוצה זו שינויים רבים בחייה: פרישה מעבודה, זמן פנוי רב יותר, ירידה במצב הבריאות ובהכנסה,  השינויים מלווים בתהליך הסתגלות שאינו קל.
הדבר מקבל משנה חשיבות ותוקף מאחר וחלקם היחסי של הקשישים באוכלוסיה הולך  וגודל והאבחנה כיצד משפיע העוני על מצב בריאותם באופן ישיר ובכלל זה על אורך חייהם.
שאלה נוספת הינה האם, בסופו של יום, ישנה השפעה של עומק העוני והיקפו באוכלוסיה על שיעור הגידול באוכלוסיה.   האבחנה מהו מצבה הכלכלי של אוכלוסיית הקשישים בכל מדינה ומדינה מתבצעת על ידי השוואת מצבה הכלכלי של האוכלוסייה הקשישה במדינות השונות ובדיקת הרכב ההכנסה שלה (פנסיות, תשואה מהשקעות, תמיכה מדינית וכיוצ"ב ) והתרומה של כל אחד ממקורות ההכנסה לרמת חייה.
ברמת המקרו יש שני סוגי הכנסות, הכנסה הנובעת מפעילות כלכלית של המשפחה הכוללת בתוכה הכנסה מעבודה, מרכוש ומפנסיה תעסוקתית.
והכנסה מסוג שני שהינה תמיכה חברתית ו/או מדינית לרבות הביטוח הסוציאלי, תמיכות סלקטיביות הניתנות לפי מבחני אמצעים והעברות בין פריטים.
חלק גדול מהקשישים (כשליש מכלל אוכלוסיית הקשישים) החיים כיום, הם חסרי מקורות הכנסה עצמאיים והם תלויים כמעט לחלוטין במערך הביטחון הסוציאלי. ההוצאה הממשלתית לרווחה ולביטוח סוציאלי מצטמצמת ביחס לתוצר, הירידה בהוצאה הציבורית לרווחה בולטת עוד יותר אם נשווה השוואה בינלאומית.
יוצא אפוא, כי ככל שהתוצר לנפש במדינה מסוימת גבוה יותר אזי נתח אוכלוסיית הקשישים ביחס לכלל האוכלוסייה גבוה יותר, מאחר שאורך חייהם כקשישים מתארך.
לשון אחר, הקשר בין התמיכה הכספית החברתית ו/או המדינית לבין בריאות הקשישים הינו אמיץ ביותר.  מאידך, תמיכה כספית נמוכה הגורמת לעוני בקרב קשישים גורמת בהכרח לשירות בריאותי לקוי (או לא ממצה) ופוטנציאל הגידול של אוכלוסיית הקשיים בקרב כלל האוכלוסייה לא ממוצה.
מערכת הביטחון הסוציאלי היא מערכת אשר מרבית הציבור נזקק לה לצורך הבטחת הכנסתם בשלב כזה או אחר של חייהם אך רוב רובם של הנתמכים הינם אוכלוסיית הקשישים.
בעבודתי אסקור 2 נושאים מרכזיים: האחד, מקורות ההכנסה העומדים לרשות הקשישים בישראל ובארה"ב -הכנסות עצמאיות מחסכון, פנסיה, קופות גמל, ביטוחים פרטיים והכנסות ממערך הביטחון הסוציאלי שהמדינה מספקת כגון קצבאות זקנה.
הנושא השני שאותו אסקור הוא מערך שירותי הבריאות בישראל ובארה"ב.
דרך סקירת שני נושאים אלו אשתדל לענות על שאלת המחקר שלי שהיא: כיצד משפיע העוני על מצב בריאות הקשישים?